Pengaruh Perubahan Harga Emas dan Promosi terhadap Minat Nasabah Cicil Emas PT Bank Syariah Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v2i3.755Keywords:
Gold, Interest, PromotionAbstract
This study analyzed the influence of gold price fluctuations and promotional on customer interest in the Gold Installment product at PT Bank Syariah Indonesia Tbk, Palembang Simpang Patal Sub-Branch. A quantitative approach was employed with 100 respondents, determined using the Slovin formula and an incidental sampling technique. Data were collected through questionnaires and interviews, then processed using SPSS 26 through validity tests, reliability tests, classical assumption tests, multiple linear regression, t-tests, F-tests, and the coefficient of determination. The findings indicated that both partially and simultaneously, gold price fluctuations and promotions had a significant effect on customer interest, contributing 14.8 percent, while the remaining 85.2 percent was influenced by other factors outside the model. Promotion was identified as the dominant variable, implying that effective promotional strategies were key to increasing public interest in Sharia-based investments, particularly in the gold installment.
Downloads
References
Alamiah, G., Sakura, & Adji, W. H. (2022). Pengaruh Promosi dan Perubahan.Harga.Emas.Terhadap Peningkatan.Jumlah.Nasabah Pada Produk Murabahah Logam Mulia Di PT Pegadaian Cabang Cikudapateuh Kota Bandung. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi, Keuangan & Bisnis Syariah, 5(1), 66-78.
Ariska, C. P., Agus, R., & Marpaung, M. (2022). Pengaruh Strategi Promosi, Religiusitas, Perubahan Harga Emas, Dan Digitalisasi Terhadap Keputusan Nasabah Berinvestasi Tabungan Emas. Konferensi Nasional Sosial dan Engineering Politeknik Negeri Medan, 477-478.
Batubara, S. H., & Karo Karo, I. M. (2024). Analisis prediksi perubahan harga emas di Indonesia menggunakan metode Monte Carlo. JATI (Jurnal Mahasiswa Teknik Informatika), 8(4), 4394–4399.
Ebert, R. J., & Griffin, R. W. (2015). Pengantar Bisnis (Edisi Kesepuluh, D. B. Putera, Alih Bahasa). Penerbit Erlangga.
Fadilah, K., & Fazizah, A. (2023). Pengaruh Perubahan Harga Emas, Promosi, Dan Risiko Investasi Terhadap Minat Masyarakat Pada Produk Tabungan Emas. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen (EBISMEN), 2(3), 164-175.
Fadilah, K., & Fazizah, A. (2023). Pengaruh Perubahan Harga Emas, Promosi, Dan Risiko Investasi Terhadap Minat Masyarakat Pada Produk Tabungan Emas. Jurnal Ekonomi, Bisnis dan Manajemen (EBISMEN), 2(3), 164-175.
Fahmi, I. (2018). Manajemen Investasi: Teori Dan Soal Jawab (Edisi ke-2). Salemba Empat.
Firmansyah, M. A. (2020). Komunikasi Pemasaran. https://www.researchgate.net/ profile/MuhammadFirmansyah5efe789b298BukuKomunikasiPemasaran/links//816fcce6a/Buku-Komunikasi-Pemasaran.pdf. CV. Penerbit Qiara Media. Diakses pada 5 Maret 2025.
GoodStats. (2025). 10 Produk Investasi Yang Akan Diminati Di Indonesia Pada 2025. GoodStats.https://goodstats.id/article/10-produk-investasi-yang-akan-diminati-di-indonesia-pada-2025-8hlPs. Diakses pada 15 Februari 2025.
Haerisma, A. S., dkk. (2021). Pengaruh Perubahan Harga Emas Dan Promosi Terhadap Minat Nasabah Dalam Produk Cicil Emas Pada Pegadaian Syariah Pasar Baru Indramayu. Jurnal Ekonomi Rabbani, 1(2), 79-94.
Hamdani, A. N. (2021). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Minat Nasabah Dalam Menabung Di Bank Syariah Indonesia Sudirman KC Tulungagung. Skripsi. Institut Agama Islam Negeri Ponorogo.
Laksana, R. (2019). Manajemen Pemasaran. Yogyakarta: Penerbit Andi.
Maharani, N. S. (2020). Pengaruh Promosi Dan Perubahan Harga Emas Terhadap Minat Nasabah Pada Produk Tabungan Emas. Muhasabatuna: Jurnal Akuntansi dan Keuangan Islam, 1(1), 57-78.
Mufti, A. (2020). Praktik Investasi Emas Secara Angsuran di PT. Pegadaian. Az Zarqa’, 12(1), 181–206.
Pasaribu, R. B. F. (2015). Perubahan Ekonomi Dan Siklus Ekonomi. https://rowlandpasaribu.files.wordpress.com/2014/03/pertemuan-09 perubahan-ekonomi-dan-siklus-ekonomi.pdf. Universitas Gunadarma.
Safitri, S. D. (2024). Pengaruh Perubahan Harga Emas, Promosi, Dan Digitalisasi Terhadap Keputusan Nasabah Pegawai Negeri Sipil Dalam Investasi Cicil Emas. Repository PNJ.
Wardhana, A. (2024). Perilaku Konsumen Di Era Digital. https://www. Researchg ate.net/publication/379078035TeoriPerilakuKonsumen. Eureka Media Aksara.
World Gold Council. (2025). Gold Demand Trends: Full Year 2024. https://www.gold.org/goldhub/research/gold-demand-trends/gold-demand-trends-full-year-2024. Diakses pada 30 Maret 2025.
Zusrony, E. (2021). Perilaku Konsumen Di Era Modern. Semarang: Yayasan Prima Agus Teknik.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Inovasi Manajemen, Kewirausahaan, Bisnis dan Digital

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.