Menangani Konflik dalam Organisasi Pendidikan: Identifikasi, Tahapan, dan Dampaknya dalam Organisasi

Authors

  • Novi Maulidatur Rosidah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Nafisah Nafisah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Komariyatul Hasanah Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember
  • Mu’alimin Mu’alimin Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember

DOI:

https://doi.org/10.61132/jutrabidi.v1i6.381

Keywords:

Management, Conflict, Organizatio, Education

Abstract

Conflict is an inevitable phenomenon in organizational dynamics. Differences in perceptions, goals and resources often trigger conflict. This research aims to examine the importance of conflict management in maintaining organizational sustainability and performance. Through literature studies, this research concludes that effective conflict management can change destructive conflicts into constructive ones, increase productivity, and strengthen relationships between organizational members. In addition, this research also identifies various conflict management strategies that can be applied in the context of modern organizations. Organizational conflict is a conflict that occurs when the goal-oriented behavior of one group clashes or is threatened by the group's goals.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anwar, K. (2015). Urgensi penerapan manajemen konflik dalam organisasi pendidikan. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(6).

Asiva, N. R. (2015). Manajemen konflik organisasi. Jurnal Administrasi Pendidikan, 6.

Dalimunthe, S. F. (2016). Manajemen konflik dalam organisasi. Bahas Unimate, 27.

Fauzi, I. (2023). Manajemen konflik dan cara penyelesaian konflik dalam organisasi sekolah. Jurnal Pelita Nusantara, 1(1), 108–115. https://doi.org/10.59996/jurnalpelitanusantara.v1i1.127

Fitriana, R. (2014). Manajemen konflik dalam organisasi. Procedia Manufacturing, 1(22 Jan), 1–17.

Indah, R., & Rizkiah, N. S. (2024). Peran manajemen konflik dan cara penanganan konflik dalam organisasi sekolah. CERDAS - Jurnal Pendidikan, 3(1), 20–24. https://doi.org/10.58794/cerdas.v3i1.882

Janah, I. N., Fatihah, S. N., Adimah, I., Holisin, N., & Bidayanto, D. E. (2023). Literatur review strategi mengidentifikasi tahapan dan dampak konflik terhadap organisasi. MUQADDIMAH: Jurnal Ekonomi, Manajemen, Akuntansi dan Bisnis, 2(1), 135–147. https://doi.org/10.59246/muqaddimah.v2i1.587

Kelman, H. C. (2010). Penyelesaian konflik dan rekonsialisasi: Sebuah perspektif sosial-psikologis tentang mengakhiri konflik kekerasan antara kelompok. Jurnal Administrasi Pendidikan, 1(1). https://doi.org/10.7275/R5H12ZX0

Kurniawan, A. (2022). Manajemen pendidikan dalam rangka peningkatan sumber daya manusia. Cirebon.

Lumintang, J. (2015). Dinamika konflik dalam organisasi. E-Journal Acta Diurna, IV(2), 1–12.

Nadiroh, U., Kristi, Y. I., & Irwanto, F. (2023). Penerapan konsep manajemen konflik untuk membangun kolaborasi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia, 1(1), 25–34.

Nasranda, Y., & Antoni, L. (2020). Resolusi konflik.

Pondy, L. R. (1967). Konflik organisasi: Konsep dan model. Administrative Science Quarterly, 12(2), 296–320. https://doi.org/10.2307/2391553

Rizqi, T. A. P., Aningrum, A. A., & Hidayati, N. A. (2022). Persepsi mahasiswa terhadap konflik dalam pembelajaran mata kuliah manajemen konflik di prodi manajemen pendidikan Islam di Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Shiddiq Jember. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 1(4), 151–163. https://doi.org/10.55606/concept.v1i4.99

Solehudin, A. (2023). Manajemen konflik organisasi. Batam: Yayasan Cendikia Mulia Mandiri.

Sunarso, B. (2023). Resolusi konflik sosial. Indramayu: Penerbit Adab.

Syafi’i, S., Usman, N., & Bener, M. (2015). Manajemen konflik pada organisasi sekolah dalam meningkatkan kinerja guru. Jurnal Administrasi Pendidikan, 8(4), 130–137.

Thomas, K. W. (1992). Konflik dan manajemen konflik: Refleksi dan pembaruan. Journal of Organizational Behavior, 13(3), 265–274.

Tjosvold, D. (2008). Organisasi yang positif terhadap konflik: Tergantung pada kita. Journal of Organizational Behavior, 29(1). https://doi.org/10.1002/job.473

Wahyudi, A. (2015). Konflik, konsep teori dan permasalahan. Jurnal Publiciana, 8(1), 1–15.

Wardatun, N., Agustin, M., Zahrani, M., & Mu’alimin, M. (2023). Identifikasi, tahapan, dan dampak konflik pada lembaga pendidikan di MIS Al-Hidayah Kaliwates. Education: Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 3(3), 82–93. https://doi.org/10.51903/education.v3i3.437

Wijayanti, Y. T., & Suryana, A. (2022). Manajemen konflik organisasi dalam perspektif Islam. Jurnal Administrasi Pendidikan, 43–56.

Zulkarnain, W. (2015). Manajemen konflik dalam pelaksanaan pendidikan di sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan.

Downloads

Published

2024-11-29

How to Cite

Novi Maulidatur Rosidah, Nafisah Nafisah, Komariyatul Hasanah, & Mu’alimin Mu’alimin. (2024). Menangani Konflik dalam Organisasi Pendidikan: Identifikasi, Tahapan, dan Dampaknya dalam Organisasi . Jurnal Transformasi Bisnis Digital, 1(6), 33–49. https://doi.org/10.61132/jutrabidi.v1i6.381