Sosialisasi Peran Ekonomi Manajerial dalam Meningkatkan Kualitas UMKM Baso AK
DOI:
https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v2i3.547Keywords:
Managerial Economics, MSMEs, QualityAbstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) are a widespread form of business throughout Indonesia, including in the Cikarang area. In this region, many MSMEs operate in various sectors, with several of them producing similar types of goods. Using interview methods and market surveys to analyze the existing problems and conditions, it is evident that this situation creates a high level of competition among business players. In the context of managerial economics, such conditions require MSME actors to implement effective planning and decision-making in terms of production, marketing, and cost efficiency to maintain their competitiveness. In addition, product quality becomes a crucial factor that cannot be overlooked. Maintaining and improving quality not only impacts customer satisfaction but also serves as a long-term strategy to build consumer loyalty and ensure business sustainability amid increasingly fierce market competition. One way to achieve this is through product differentiation. By implementing product differentiation, MSME Baso AK can gain a unique advantage that distinguishes it from other competing MSMEs.
Downloads
References
Abdillah, M., Primasari, D., & Widianingsih, R. (2019). Pengaruh Strategi Bisnis, Kemampuan Manajerial Dan Pengetahuan Akuntansi Pelaku Umkm Terhadap Kinerja Umkm Bidang Kuliner Di Kabupaten Purbalingga. Jurnal Optimum, 9(2), 145–157.
Andi Suci Anita, S. E. K. (2024). EKONOMI MANAJERIAL (M. M. Muhammad Ikhlas Al Kutsi, S.Kom., S.Pd. (ed.)). CV HEI PUBLISHING INDONESIA.
Anggarani Asih, Hidayat Herlin, Y. D. H. (2024). PENGARUH KONTEN REVIEW MAKANAN OLEH INFLUENCER TIKTOK TERHADAP PERKEMBANGAN USAHA MIKRO (WARUNG TENDA) DI WILAYAH KEBON KACANG, JAKARTA PUSAT Asih. Prosiding Working Papers Series In Management, 16(01), 1–16.
Fikri alfisina, Andhika Mayasari, Sulung Rahmawan Wira Ghani, & Minto. (2024). Analisis Perhitungan Harga Pokok Produksi Metode Full costing Dan Menentukan Harga Jual Metode Cost Plus Pricing Pada Tahu JB. Jurnal Penelitian Bidang Inovasi & Pengelolaan Industri, 3(2), 63–74. https://doi.org/10.33752/invantri.v3i2.5605
Fuadi, F., & Saputri, A. A. (2024). Analisis Strategi Diferensiasi Produk Dalam Upaya Meningkatkan Volume Penjualan Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Berdasarkan Perspektif Bisnis …. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Digital, 01(03), 517–523. https://doi.org/10.51353/jmbm.v4i1.627.2
Hanyani, T., & Fadillah, A. (2013). Pengaruh Kualitas dan Diferensiasi Produk Terhadap Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 1(3), 237–246. https://doi.org/10.37641/jimkes.v1i3.272
Hardini, R., Iffa Nurani, M., Larasayu, F., & Permana, E. (2023). Strategi pemasaran bisnis kuliner menggunakan influencer di media sosial instagram pasca pandemi. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 8(2), 134–148. https://doi.org/10.21067/jrpe.v8i2.8718
Kristina, S. (2018). Analisis Pemberdayaan UMKM dan Peningkatan Daya Saing dalam Kancah Pasar Global. https://www.researchgate.net/publication/326722185_Analisis_Pemberdayaan_UMKM_Dan_Peningkatan_Daya_Saing_Dalam_Kancah_Pasar_Global
Maharani. (2024). Strategi Diferensiasi Produk dalam Meningkatkan Keunggulan Bersaing Perusahaan. 2 No 2.
Maulida, Z., & Indah, D. R. (2021). Analisis Strategi Pemasaran Sebagai Strategi Persaingan Bisnis : Studi Kasus Bisnis Kuliner Rumah Makan Khas Aceh “Hasan” Di Kota Banda Aceh. Jurnal Mahasiswa Akuntansi Samudra (JMAS), 2(3), 188–202. https://www.ejurnalunsam.id/index.php/jmas/article/view/3899%0Ahttps://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=b8zVLT8AAAAJ&citation_for_view=b8zVLT8AAAAJ:8k81kl-MbHgC
Muhammad Ghulam Dzaki Abdillah, Niniek Imaningsih, & Cholid Fadil. (2023). Pengembangan UMKM Melalui Diferensiasi Produk Pada UMKM Bakso Dan Es Campur “Family” Di Kota Blitar. Transformasi: Journal of Economics and Business Management, 2(3), 01–08. https://doi.org/10.56444/transformasi.v2i3.928
Nizar, M., & Pasuruan, U. Y. (2025). EKONOMI MANAJERIAL ( Pengembangan Strategi untuk Meningkatkan Daya Saing dan Kinerja Organisasi dalam Perspektif Syariah , Termasuk UKM , dengan Memperhatikan Dinamika Pasar dan Lingk ... (Issue January).
Putri, L. (2024). Strategi Pengembangan Produk Baru Untuk Meningkatkan Pangsa Pasar pada Pelaku UMKM Kota Depok.
R. Deni Muhammad Danial, A. P. Z. (2020). Strategi Diferensiasi sebagai Upaya Mewujudkan Keunggulan Bersaing pada UKM Furniture. EKUITAS : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 8 NO. 1. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/eku/article/view/24410?utm_source
Wijaya, A. S. G. (2024). STRATEGI MANAJERIAL DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING BISNIS LOKAL Ayi Supardi Ganda Wijaya STAI Muhammadiyah Garut , Jawa Barat , Indonesia Abstrak Strategi manajerial sangat penting dalam meningkatkan daya saing bisnis lokal , khususnya yang berada di sekto. : : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2), 122–133.
Yatimin, Musharianto, A., Bambang Sudarwanto, P., Subandi, I., & Artha, T. (2024). Penguatan Menajamen Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (Umkm) Di Indonesia: Studi Literatur. Jurnal Riset Akuntansi Dan Manajemen, 13(1), 37—47. https://ojs.itb-ad.ac.id/index.php/LQ/article/view/2540/582
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Inovasi Manajemen, Kewirausahaan, Bisnis dan Digital

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.