Analisis Strategi Pemasaran,Inovasi Produk Kreatif untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran UMKM Provinsi Banten

(Studi pada PT. Batik Banten Mukarnas di Kota Serang)

Authors

  • Vera Maria Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ratih Puspita Dewi Universitas Sultan Ageng Tirtayasa

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumaket.v1i2.81

Keywords:

Marketing Strategy, Product Innovation, Batik, Motifs

Abstract

Marketing strategy is an important component in formulating business planning for companies to be able to compete amidst tight industry competition. This study aims to identify the marketing strategies that need to be improved by PT Batik Banten Mukarnas and the level of effectiveness of their implementation. Marketing strategy is also closely related to product innovation, where PT Batik Banten Mukarnas is known to continuously introduce new works in the form of batik motifs created by local artists every year to attract consumers.This study uses a qualitative method with a case study on PT Batik Banten Mukarnas. Data was obtained through interviews and field observations. The results of this study are expected to provide input for the company to continuously improve competitiveness through strengthening marketing strategies and creativity of their batik products as a cultural heritage of the Banten region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DAFTAR PUSTAKA

Arlita, M. N., & Muta’Ali, L. (2014). Analisis Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Daya Saing Industri Batik Tulis Giriloyo untuk Mendukung Pembangunan Wilayah di Desa Wukirsari, Imogiri, Bantul. Jurnal Bumi Indonesia, 3(3).

Artikle : https://www.tangerangberkabar.id/jadi-pelopor-batik-banten-mukarnas-kini-miliki-120-lebih-motif/

Hasri, B., Santoso, S., & Santosa, D. (2014). Analisis pengembangan usaha mikro kecil menengah untuk meningkatkan pertumbuhan ekonomi sebagai upaya pengentasan kemiskinan dan pengangguran daerah di kabupaten Ngawi.

Maghdalena, D. N., Sunarya, Y. Y., & Santosa, I. (2020, December). Ragam Hias Artefak Terwengkal Abad 17 dalam Motif Batik Banten. In Prosiding Seminar Nasional Industri Kerajinan dan Batik (Vol. 2, No. 1, pp. A04-A04

Mayasari, M. D. (2009). Strategi Pemasaran Pada Pt. Batik Danar Hadi Di Surakarta.

Poerwanto, P., & Sukirno, Z. L. (2014). Inovasi produk dan motif seni batik pesisiran sebagai basis pengembangan industri kreatif dan kampung wisata minat khusus. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Pranata Sosial, 1(4), 217-229.

Utama, I. D. (2019). Analisis strategi pemasaran pada usaha mikro kecil dan menengah (UMKM) pada era digital di Kota Bandung. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 7(1), 1-10.

Wibowo, D. H., & Zainul Arifin, S. (2015). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM (Studi pada Batik Diajeng Solo). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 29(1).

Downloads

Published

2024-05-06

How to Cite

Vera Maria, & Ratih Puspita Dewi. (2024). Analisis Strategi Pemasaran,Inovasi Produk Kreatif untuk Meningkatkan Kinerja Pemasaran UMKM Provinsi Banten: (Studi pada PT. Batik Banten Mukarnas di Kota Serang). Jurnal Manajemen Kewirausahaan Dan Teknologi, 1(2), 01–15. https://doi.org/10.61132/jumaket.v1i2.81