Kajian Teknik dan Efisiensi Pemasaran Karang Hias (coral) Jenis Euphyllia Glabrescens pada PT. Agung Aquatic Marine Badung, Denpasar Bali

Authors

  • Aulia Riska Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan
  • Nur Alam Kasim Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan
  • Megawati Megawati Politeknik Pertanian Negeri Pangkajene Kepulauan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumaket.v1i3.325

Keywords:

Efficiency, Marketing, Ornamental Coral Ephyllia Glabrencens

Abstract

The purpose of this study was to determine the marketing techniques of ornamental coral (coral) type Euphyllia Glabrescens at PT. Agung Aquatic Marine. and to determine the efficiency of direct marketing of ornamental coral (Coral) type Euphyllia Glabrescens at PT. Agung Aquatic Marine. The type of research used is qualitative and quantitative methods with data collection techniques of observation, interviews, and documentation, the analysis technique used in this study uses qualitative descriptive analysis. The results of the analysis of sales data of ornamental coral (Coral) type Euphyllia Glabrencens at PT. Agung Aquatic Marine uses three techniques in marketing ornamental coral (Coral), namely face to face, stock list, and via photos. Between the two marketing channels there are differences in efficient marketing results, but between the two marketing channels, the most efficient in marketing ornamental coral is marketing channel I with an efficiency level of 1.0%, while marketing channel II has an efficiency level of 0.49%. This is because in marketing channel I, the costs incurred are slightly lower than those in marketing channel II, which has a larger cost component because the shipping distance of ornamental coral is quite far.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Efektifitas, A., Pemasaran, S., Depan, H. S., Supriadi, L. B., Manajemen, P. S., Ekonomi, F., & Ibrahim, M. M. (2023). Analisis efektifitas strategi pemasaran langsung di PT. Bathi Dua Putra Kota Balikpapan.

Evita, N., Kunci, K., Merek, C., & Pembelian, D. K. (2017). Pengaruh citra merek terhadap keputusan pembelian: Studi kasus pada Bakso Boedjangan cabang Burangrang Bandung tahun 2017. Proceeding of Applied Science, 3(2), 430. http://www.jurukunci.net

Indahningrum, R. Putri, Naranjo, J., Hernández, Naranjo, J., Peccato, L. O. D. E. L., & Hernández. (2020). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan volume penjualan properti pada perumahan Cahaya Bumi Pinrang di Kabupaten Pinrang Sulawesi Selatan. Applied Microbiology and Biotechnology, 2507(1), 1–9. https://doi.org/10.1016/j.solener.2019.02.027

Kai, Y., Baruwadi, M., & Tolinggi, W. K. (2016). Analisis distribusi dan margin pemasaran usahatani kacang tanah di Kecamatan Pulubala Kabupaten Gorontalo. AGRINESIA: Jurnal Ilmiah Agribisnis, 1(1), 70–78.

Lestari, W., Musyahidah, S., & Istiqamah, R. (2019). Strategi marketing mix dalam meningkatkan usaha percetakan pada CV. Tinta Kaili dalam perspektif ekonomi Islam. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 1(1), 63–84. https://doi.org/10.24239/jiebi.v1i1.5.63-84

Lingga, I. K. B. (2023). Analisis efisiensi pemasaran pinang di Kecamatan Bram Itam Kabupaten Tanjung Jabung Barat [Skripsi].

Oktaviani, W. P. (2019). Pengaruh pemasaran langsung dan promosi penjualan terhadap keputusan pembelian produk Wardah Exclusive Matte Lip Cream di Tokopedia. Expose: Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(1), 27–48.

Patricia, C. O. S. (2021). Analisis strategi pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan mobil PT. Clipan Finance Indonesia Tbk Cabang Makassar II Kab. Gowa. 3(2), 6.

Priatna, T. (2017). Prosedur penelitian pendidikan (Nurhamzah, Ed.). CV. Insan Mandiri.

Rizal, S., Pratomo, A., & Irawan, H. (2016). Tingkat tutupan ekosistem terumbu karang di perairan Pulau Terkulai. Samsul, CM, 9.

Septianti, L., Kasmi, M., & Ridwan, M. (2022). Efektivitas pemasaran karang hias Acropora (Acropora sp) di PT. Agung Aquatic Marine, Badung Bali. Journal of Applied Agribusiness, xx(xx). http://103.100.84.74/index.php/jaaa/article/download/199/218

Sihombing, S. (n.d.). Penyuluhan pemasaran sabun cair hasil industri. 1(1), 4–7.

Srigati, R. B. (n.d.). Pemasaran langsung dan komunikasi interaktif. R. Bambang Srigati.

Subhan, M. A. (2020). Laju pertumbuhan terumbu karang Acropora loripes menggunakan metode transplantasi modul rangka spider di perairan Desa Les Kabupaten Buleleng, Bali. Muhammad.

Walinono, A. R. (2010). Analisis pendapatan dan margin pemasaran benur udang windu pada pembenihan skala rumah tangga di Kabupaten Barru. Agrokompleks, 9(2), 114–119.

Published

2024-08-29

How to Cite

Aulia Riska, Nur Alam Kasim, & Megawati Megawati. (2024). Kajian Teknik dan Efisiensi Pemasaran Karang Hias (coral) Jenis Euphyllia Glabrescens pada PT. Agung Aquatic Marine Badung, Denpasar Bali. Jurnal Manajemen Kewirausahaan Dan Teknologi, 1(3), 139–150. https://doi.org/10.61132/jumaket.v1i3.325