Analisis Strategi Marketing dan Kepercayaan Pelanggan terhadap Keputusan Pembelian Online Shop Berbasis Aplikasi Shopee pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Raden Intan Lampung

Authors

  • Anisa Dwi Cahyani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Nina Agustiani Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Yogi Aprianto Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Anas Malik Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.61132/jubikin.v1i4.402

Keywords:

Customer Trust, Marketing Strategy, Purchasing Decision, Shopee

Abstract

This study aims to analyze the influence of marketing strategies and customer trust on purchasing decisions in Shopee-based online shops among students of the Faculty of Islamic Economics and Business, UIN Raden Intan Lampung. The research employs a qualitative method with a literature study approach, collecting data from various relevant literatures, journals, and documents. The findings reveal that effective marketing strategies, such as discount promotions, loyalty programs, and influencer engagement, significantly affect purchasing decisions. Moreover, customer trust, which is built on transaction security, product quality, and customer reviews, plays a crucial role in enhancing purchasing decisions. The study concludes that the collaboration between innovative marketing strategies and customer trust is essential for creating an optimal online shopping experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bukran, B., Ramdani, R., & Irzani, M. A. Z. (2024). Dampak Testimoni terhadap Keputusan Berbelanja pada Pengguna Aplikasi Shope di Kota Mataram. Akademik: Jurnal Mahasiswa Humanis, 4(3), 794–805. https://doi.org/10.37481/jmh.v4i3.996

Chandra, J. (2023). Pengaruh Viral Marketing Dan Brand Image Terhadap Kepercayaan Serta Dampaknya Pada Keputusan Pembelian Di Toko Online Shopee. Jurnal Multidisiplin, 1(4), 686–693. https://e-journal.naureendigition.com/index.php/mj

Chandradewi, P., & Saefudin, N. (2024). Pengaruh Content Marketing , Influencer Marketing dan Online Customer Review Terhadap Keputusan Pembelian Pada Marketplace Shopee ( Studi Kasus Pada Mahasiswa Pengguna Shopee di Universitas Widyatama ). Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 5(6), 888–900.

Devi, A. C., & Fadli, U. M. (2023). Analisis Keputusan Pembelian Produk E-Commerce Shopee Di Kalangan Mahasiswa Universitas Buana Perjuangan Karawang. Journal of Student Research (JSR), 1(5), 113–123.

Fikri, M. H., & Sahdandi, S. (2021). Pengaruh Strategi Pemasaran Online Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Produk Sepatu. Jurnal Bisnis Mahasiswa, 1(1), 7–11.

Fitrianingsih. (2024). Analisis Keputusan Pembelian Online Pada E-Commerce Shopee Ditinjau Dari Privasi, Keamanan Dan Kepercayaan. Digital Business Progress, 3(1), 24–32.

Harun, A., & Ayu Salmah, N. N. (2020). Pengaruh Kepercayaan dan Kemudahan Terhadap Keputusan Pembelian Online Melalui Aplikasi Shopee. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 17(2), 114. https://doi.org/10.31851/jmwe.v17i2.4318

Hidayah, L. R., Rahmadiva, A. S., Shannen, S., & Pratista, T. A. (2022). Kepercayaan Konsumen, Kualitas Layanan Terhadap Keputusan Pembelian pada Aplikasi E-Commerce Shopee di Kota Tondano. Productivity, 12(1), 26–36. https://doi.org/10.37715/vicidi.v12i1.2934

Islamiati, D. R., Trihidayani, F., Azhari, M., & Badri, M. (2023). Pengaruh E-commerce Shopee Terhadap Kepercayaan Konsumen. Karimah Tauhid, 2(4), 929–941.

Mardhiyah, A. (2017). Peranan Analisis dan Risiko dalam Investasi. Jurnal Ekonomi Dan Bisnis Islam, 2(1), 1–17.

Marsalin, D. A., & Hendratmoko, C. (2023). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Brand Image Dan Kualitas InformasiTerhadap Keputusan Pembelian Pada Pengguna E-Commerce Shopee(Studi Kasus pada Pengguna Aplikasi Shopee di Kota Sukoharjo). Jurnal Bintang Manajemen (JUBIMA), 1(3), 192–214.

Maylanie, J. T. (2022). Tahapan Pengambilan Keputusan (Kajian Teoritis dari James A. F. Stoner). OPTIMAL: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 2(2), 263–274.

Mudjahidin. (2022). Perencanaan bisnis; organisasi, lingkungan bisnis, manajemen, dan sumber daya manusia. Nstitut Teknologi Sepuluh Nopember, 2(1), 141–146.

Nadiansyah, F. S., Indrawan, R., & Almujab, S. (2022). Analisis Strategi Promosi E-Commerce Shopee Yang Mempengaruhi Keputusan Pembelian Konsumen. Oikos, 6(1), 62–71.

Nasution. (2015). Penelitian Naturalistic Kualitatif. Bandung: Tarsito

Nor Inahuhidayah, S., Deasy Nurmasita, U., Wawan Gunawan, M., Sedya Handayani, T., & Adiningrum, S. (2024). Analisis Penggunaan Aplikasi Shopee Terhadap Minat Belanja Mahasiswa Ekonomi Syariah IAIN Pontianak. Analisis Penggunaan Aplikasi Shopee Terhadap Minat Belanja Mahasiswa Ekonomi Syariah IAIN Pontianak, 10(1), 90–102. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/studiaeconomica

Nurul, Z. (2021). Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan Teori Praktis. Jakarta : PT Bumi Aksara

Rohmah, F. I. N. (2024). Analisis strategi pemasaran dalam pengembangan bisnis pada jokopi melalui peningkatan kualitas pelayanan. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 113–123.

Sutandi, M., Fauzi, A., Caesar, L., Putri, N. N., Shava Viola, D., Rhamadina, O., Putri, I., & Abrar, Z. (2024). Analisis peran Affiliate Marketing dalam Membangun Kepercayaan Pelanggan (Literatur Review Jurnal). Dinasti Review, 5(3), 197–207. https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

Trimulato. (2017). Manajemen Risiko Berbasis Syariah. Jurnal Ekonomi Syariah Dan Filantropi Islam, 11(1), 90–104. https://doi.org/10.22236/alurban

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Anisa Dwi Cahyani, Nina Agustiani, Yogi Aprianto, & Anas Malik. (2024). Analisis Strategi Marketing dan Kepercayaan Pelanggan terhadap Keputusan Pembelian Online Shop Berbasis Aplikasi Shopee pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Raden Intan Lampung. Jurnal Bisnis Kreatif Dan Inovatif, 1(4), 51–64. https://doi.org/10.61132/jubikin.v1i4.402