Peran Strategi Bisnis dalam Meningkatkan Revenue

(Studi Kasus Pedagang Bakso Kojek di Kota Medan)

Authors

  • Cindy Amellia Putri Universitas Negeri Medan
  • Aurick Mathias Danarya Purba Universitas Negeri Medan
  • Luna Maya Sitepu Universitas Negeri Medan
  • Novita Yanti Sari Aritonang Universitas Negeri Medan
  • Dionisius Sihombing Universitas Negeri Medan
  • Fadli Agus Triansyah Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v2i4.879

Keywords:

Business Strategy, Medan, Meatball Vendors, MSMEs, Revenue

Abstract

This study aims to analyze the role of business strategies in increasing revenue for micro, small, and medium enterprises (MSMEs), using the case study of Bakso Kojek vendors in Medan City. The background of the research is based on the increasingly intense competition in the culinary business, which requires effective business strategies to maintain existence while driving revenue growth. The research method used is a qualitative approach with data collection techniques through direct observation, semi-structured interviews, and documentation. The results of the study show that the business strategies implemented by Bakso Kojek vendors include consistently maintaining product quality, providing friendly service, selecting strategic business locations, and creative promotion through social media. These strategies have proven effective in attracting new customers, retaining existing customers, and sustainably increasing revenue. It can be concluded that the success of Bakso Kojek vendors in Medan City is largely attributed to their ability to adapt to market demands and competition by implementing strategic business decisions. The study suggests that other MSMEs in similar industries may benefit from adopting these strategies to enhance their revenue growth and business sustainability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alindri, H. F., Taufiqi, M. A., & Astuti, R. (2025). Strategi pemasaran online UMKM menggunakan Whatsapp Business: Studi kasus pendekatan kualitatif. Jurnal Literasi Indonesia, 2(1), 10-18.

Ayu, W. D., Sahyunu, S., & Djauhar, A. (2025). Strategi pemasaran dalam meningkatkan penjualan (Studi kasus pada rumah makan Bakso Solo Kelurahan Wawotobi Kecamatan Konawe Kabupaten Konawe). Sultra Journal of Economic and Business, 6(1), 474-483. https://doi.org/10.54297/sjeb.v6i1.1089

Azizah, A. (2022). Strategi pemasaran dalam meningkatkan volume penjualan Bakso Kuah Mercon (Studi kasus UMKM Caffe Chika Bukit Kemuning, Lampung Utara) (Doctoral dissertation, IAIN Metro).

Fahira, A. G. (2021). Strategi inovasi produk dalam meningkatkan volume penjualan (Studi kasus Bakso Cak Pitung Sidoarjo) (Doctoral dissertation, IAIN Kediri).

Harto, B., Pramuditha, P., Dwijayanti, A., Parlina, L., & Sofyan, H. (2023). Strategi bisnis berkelanjutan melalui inovasi model operasional di era digitalisasi bisnis. ATRABIS Jurnal Administrasi Bisnis (e-Journal), 9(2), 243-251. https://doi.org/10.38204/atrabis.v9i2.1677

Janah, U. R. N., & Tampubolon, F. R. S. (2024). Peran usaha mikro, kecil, dan menengah dalam pertumbuhan ekonomi: Analisis kontribusi sektor UMKM terhadap pendapatan nasional di Indonesia. PENG: Jurnal Ekonomi Dan Manajemen, 1(2), 739-746. https://doi.org/10.36490/jmdb.v2i3.1147

Juliyani, E., & Abidah, Z. (2025). Strategi pemasaran restoran Sunan Drajat dalam meningkatkan pendapatan usaha mikro, kecil, dan menengah (UMKM). Ummul Qura Jurnal Institut Pesantren Sunan Drajat (INSUD) Lamongan, 9(1), 85-95.

Kazimi, F. (2024). Strategi pengembangan usaha bakso pada UD. Bakso Kusno, Kecamatan Ciledug, Kota Tangerang, Provinsi Banten (Bachelor's thesis, Fakultas Sains dan Teknologi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta).

Kusumawardani, L. J., Warnasih, S., & Anggraeni, I. (2024). Strategi pemasaran online dan inovasi RASAN (rasa dan kemasan) Bakso Cah Solo sebagai upaya peningkatan omset di era normal baru. Qardhul Hasan: Media Pengabdian kepada Masyarakat, 10(1), 32-38. https://doi.org/10.30997/qh.v10i1.4731

Lola, A. (2022). Peningkatan kualitas produk dan kualitas pelayanan untuk mencapai keberlangsungan usaha (Studi kasus: Nasi Bebek Mba Dewi) (Doctoral dissertation, Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Indonesia Jakarta).

Mansur, M., Supriyanto, A., & Wibowo, J. (2025). Business development strategy for increasing sales in food businesses in Jombang Regency. GREENOMIKA, 7(1), 78-86.

Pugu, M. R., Riyanto, S., & Haryadi, R. N. (2024). Metodologi Penelitian; Konsep, Strategi, dan Aplikasi. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Rauf, R., Syam, A., & Randy, M. F. (2024). Optimalisasi transformasi digital dalam mendorong pertumbuhan usaha mikro, kecil dan menengah di Indonesia. BJRM (Bongaya Journal For Research in Management), 7(1), 95-102. https://doi.org/10.37888/bjrm.v7i1.594

Suhendra, S., Margaret, N. T., Banjar, Y. V., & Lubis, P. K. D. (2024). Strategi pengelolaan ide dan gagasan untuk UMKM warung bakso menuju kesuksesan dalam industri kuliner. Economic Reviews Journal, 3(3), 874-887. https://doi.org/10.56709/mrj.v3i3.208

Surtinah, W. (2025). Strategi pengelolaan karyawan dalam UMKM untuk meningkatkan kinerja bisnis PT. Multi Central Aryaguna Jakarta. Jurnal Ekonomi Utama, 4(1), 89-97. https://doi.org/10.55903/juria.v4i1.242

Downloads

Published

2025-10-22

How to Cite

Cindy Amellia Putri, Aurick Mathias Danarya Purba, Luna Maya Sitepu, Novita Yanti Sari Aritonang, Dionisius Sihombing, & Fadli Agus Triansyah. (2025). Peran Strategi Bisnis dalam Meningkatkan Revenue: (Studi Kasus Pedagang Bakso Kojek di Kota Medan). Jurnal Inovasi Manajemen, Kewirausahaan, Bisnis Dan Digital, 2(4), 01–12. https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v2i4.879

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.