Efektivitas Penggunaan Influencer dalam Strategi Pemasaran Digital

Authors

  • Ahmad Yusuf Kresna Andi S Universitas PGRI Adi Buana
  • Lilis Setyowati Universitas PGRI Adi Buana
  • Gentri Zulfika Universitas PGRI Adi Buana
  • Edy Sulistiyawan Universitas PGRI Adi Buana

DOI:

https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v1i4.362

Keywords:

influencer, digital marketing strategy, marketing effectiveness, social media

Abstract

Digital marketing strategies have come a long way, but a key challenge is reaching an increasingly fragmented audience. In this context, the use of influencers in digital marketing strategies has become an effective alternative. This research explores the effectiveness of using influencers in digital marketing strategies in the rapidly evolving social media era. This research utilizes the literature review method to integrate credible references relating to digital marketing resources. The results show that planned collaboration between companies and influencers not only increases the visibility of the goods or services offered, but also builds consumer trust, which contributes to increased conversion and customer loyalty. The findings provide practical insights for marketers to design more effective digital marketing strategies, emphasizing the importance of value alignment between companies and influencers and innovation in content creation. It is desired that this research can serve as a benchmark for companies in harnessing the potential of influencers as an integral part of their digital marketing strategy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfayed, E., Ramadeli, L., Agnestasia, R., Amalina, V., Swid, Z. H. O., Riofita, H. (2023). Analisis Strategi Pemasaran dan Penjualan E-Commerce pada Tiktok Shop. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis 1(2), 195-201. https://doi.org/10.62017/jemb

Claudia, M., & Hadiani, A. (2024). Peran Desain Pekerjaan Dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Karyawan Di Era Digitalisasi. Jurnal Ekonomi Kreatif Dan Manajemen Bisnis Digital, 2(3), 406–419. https://transpublika.co.id/ojs/index.php/JEKOMBITAL

Hanifah, M., & Purbosari, P. P. (2022). Studi Literatur: Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry (GI) terhadap Hasil Belajar Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Siswa Sekolah Menengah pada Materi Biologi. BIODIK, 8(2), 38–46. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.14791

Haryanti, S., Mursito, B., & Sudarwati. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Batik Pada PT. Danar Hadi Surakarta.

Imelda Sari, C., & Riofita, H. (2024). Peran Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Modern. Ekonodinamika Jurnal Ekonomi Dinamis. https://doi.org/10.61597/jbe

Sasikirana, I. D. V., Dewi, A. S., Khayzuran, Q. A., Firdausy, S. P., & Radianto, D. O. (2024). Strategi Pemasaran Digital Yang Efektif Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan di Era Digital. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 166–177. https://doi.org/10.58192/profit.v3i2.2092

Khairunnisa, C. M. (2022). Pemasaran Digital sebagai Strategi Pemasaran: Conceptual Paper. Jurnal Aplikasi Manajemen dan Inovasi Bisnis 5I(1). http://jurnal.stiekma.ac.id/index.php/JAMIN

Hanindharputri, M. A., Putra, I. K. A. (2019). Peran Influencer dalam Strategi Meningkatkan Promosi dari Suatu Brand (The Role of Influencer in Strategies to Increase Promotion of a Brand). Seminar Nasional Sandyakala.

Laila Ramadhani dan Setya Indah Isnawati, N. (2022). Efektivitas Influencer dalam Meningkatkan Brand Equity Produk Fashion Hijab di Instagram Butik Jenneira Scarf Semarang. JURNAL TEKNOLOGI BUSANA DAN BOGA, 10(2). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/teknobuga/index

Mulyadi, T., Launtu, A., Anwar, M. A., Suyatno, A., Jayanto, I., (2024). Analisis Efektivitas Kampanye Influencer Marketing: Tinjauan Terhadap Pengaruh Dan Persepsi Konsumen Terhadap Merek. Jurnal Darma Agung, 2, 872–883. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v32i2.4169

Mulyono. (2022). Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran di Era Pandemi Covid-19. In Jurnal Web Informatika Teknologi (J-WIT (Vol. 7, Issue 2). https://dataindonesia.id

Handika, M. R., & Darma, G. S. (2018). Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer. Jurnal Manajemen dan Bisnis. 15(2). http://journal.undiknas.ac.id/index.php/magister-manajemen/

Pratiwi, D., Ellyawati, N., & Permatasari, I. (2022). Strategi Pemasaran Digital Pada Usaha Fanny’s Food Samarinda Tahun 2021.

Nurbaiti, Fitriana, & Safrianti, R. (2024). Efektivitas Endorsement Influencer Terhadap Tingkat Penjualan Fashion Pada Online Shop Fitmeee.Id. Jurnal Busana Dan Budaya 4(1), 393-407.

Teguh Saputra, H., Maryatul Rif, F., & Andrianto, B. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. In Journal Economy Management Business and Entrepreneur: Vol. I.

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta

Downloads

Published

2024-10-21

How to Cite

Ahmad Yusuf Kresna Andi S, Lilis Setyowati, Gentri Zulfika, & Edy Sulistiyawan. (2024). Efektivitas Penggunaan Influencer dalam Strategi Pemasaran Digital. Jurnal Inovasi Manajemen, Kewirausahaan, Bisnis Dan Digital, 1(4), 57–63. https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v1i4.362

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.