Efektivitas Penggunaan Influencer dalam Strategi Pemasaran Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/jimakebidi.v1i4.362Keywords:
influencer, digital marketing strategy, marketing effectiveness, social mediaAbstract
Digital marketing strategies have come a long way, but a key challenge is reaching an increasingly fragmented audience. In this context, the use of influencers in digital marketing strategies has become an effective alternative. This research explores the effectiveness of using influencers in digital marketing strategies in the rapidly evolving social media era. This research utilizes the literature review method to integrate credible references relating to digital marketing resources. The results show that planned collaboration between companies and influencers not only increases the visibility of the goods or services offered, but also builds consumer trust, which contributes to increased conversion and customer loyalty. The findings provide practical insights for marketers to design more effective digital marketing strategies, emphasizing the importance of value alignment between companies and influencers and innovation in content creation. It is desired that this research can serve as a benchmark for companies in harnessing the potential of influencers as an integral part of their digital marketing strategy.
Downloads
References
Alfayed, E., Ramadeli, L., Agnestasia, R., Amalina, V., Swid, Z. H. O., Riofita, H. (2023). Analisis Strategi Pemasaran dan Penjualan E-Commerce pada Tiktok Shop. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Bisnis 1(2), 195-201. https://doi.org/10.62017/jemb
Claudia, M., & Hadiani, A. (2024). Peran Desain Pekerjaan Dalam Meningkatkan Efektivitas Kinerja Karyawan Di Era Digitalisasi. Jurnal Ekonomi Kreatif Dan Manajemen Bisnis Digital, 2(3), 406–419. https://transpublika.co.id/ojs/index.php/JEKOMBITAL
Hanifah, M., & Purbosari, P. P. (2022). Studi Literatur: Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Guided Inquiry (GI) terhadap Hasil Belajar Kognitif, Afektif, dan Psikomotor Siswa Sekolah Menengah pada Materi Biologi. BIODIK, 8(2), 38–46. https://doi.org/10.22437/bio.v8i2.14791
Haryanti, S., Mursito, B., & Sudarwati. (2019). Analisis Strategi Pemasaran Digital Untuk Meningkatkan Penjualan Produk Batik Pada PT. Danar Hadi Surakarta.
Imelda Sari, C., & Riofita, H. (2024). Peran Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Digital Era Modern. Ekonodinamika Jurnal Ekonomi Dinamis. https://doi.org/10.61597/jbe
Sasikirana, I. D. V., Dewi, A. S., Khayzuran, Q. A., Firdausy, S. P., & Radianto, D. O. (2024). Strategi Pemasaran Digital Yang Efektif Untuk Meningkatkan Daya Saing Perusahaan di Era Digital. Profit: Jurnal Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 3(2), 166–177. https://doi.org/10.58192/profit.v3i2.2092
Khairunnisa, C. M. (2022). Pemasaran Digital sebagai Strategi Pemasaran: Conceptual Paper. Jurnal Aplikasi Manajemen dan Inovasi Bisnis 5I(1). http://jurnal.stiekma.ac.id/index.php/JAMIN
Hanindharputri, M. A., Putra, I. K. A. (2019). Peran Influencer dalam Strategi Meningkatkan Promosi dari Suatu Brand (The Role of Influencer in Strategies to Increase Promotion of a Brand). Seminar Nasional Sandyakala.
Laila Ramadhani dan Setya Indah Isnawati, N. (2022). Efektivitas Influencer dalam Meningkatkan Brand Equity Produk Fashion Hijab di Instagram Butik Jenneira Scarf Semarang. JURNAL TEKNOLOGI BUSANA DAN BOGA, 10(2). https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/teknobuga/index
Mulyadi, T., Launtu, A., Anwar, M. A., Suyatno, A., Jayanto, I., (2024). Analisis Efektivitas Kampanye Influencer Marketing: Tinjauan Terhadap Pengaruh Dan Persepsi Konsumen Terhadap Merek. Jurnal Darma Agung, 2, 872–883. https://doi.org/10.46930/ojsuda.v32i2.4169
Mulyono. (2022). Influencer Marketing Sebagai Strategi Pemasaran di Era Pandemi Covid-19. In Jurnal Web Informatika Teknologi (J-WIT (Vol. 7, Issue 2). https://dataindonesia.id
Handika, M. R., & Darma, G. S. (2018). Pemasaran Bisnis Kuliner Menggunakan Influencer. Jurnal Manajemen dan Bisnis. 15(2). http://journal.undiknas.ac.id/index.php/magister-manajemen/
Pratiwi, D., Ellyawati, N., & Permatasari, I. (2022). Strategi Pemasaran Digital Pada Usaha Fanny’s Food Samarinda Tahun 2021.
Nurbaiti, Fitriana, & Safrianti, R. (2024). Efektivitas Endorsement Influencer Terhadap Tingkat Penjualan Fashion Pada Online Shop Fitmeee.Id. Jurnal Busana Dan Budaya 4(1), 393-407.
Teguh Saputra, H., Maryatul Rif, F., & Andrianto, B. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Strategi Pemasaran Guna Meningkatkan Daya Saing UMKM. In Journal Economy Management Business and Entrepreneur: Vol. I.
Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta, 2(2), 271–278. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/widyacipta
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Inovasi Manajemen, Kewirausahaan, Bisnis dan Digital
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.