Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Meningkatkan Jumlah Penjualan di PT Bintang Mas Mitra Amanah Medan

Authors

  • Arliansyah Dalimunthe Universitas Battuta
  • Putri Mauliza Universitas Battuta
  • Aprilda Yanti Universitas Battuta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumbidter.v2i3.647

Keywords:

Marketing communication, PT. Bintang Mas Mitra, Sales volume

Abstract

Marketing communication is a tool or medium used by a company or business person to increase the number of visitors. The aim of this research is to explain the marketing communication strategies to enhance sales at PT. Bintang Mas Mitra Amanah. This research utilizes qualitative methods. The data obtained comes from three informants. The data sources used in this study are observation, interviews, and documentation. In this research, data analysis is performed using qualitative methods, starting with reviewing all available data from various sources, namely interviews, observations recorded in notes, and personal documentation, including photographs. The stages in the data analysis process include data reduction, data presentation, and conclusions or verification. The results obtained from this study indicate that marketing communication strategies play a crucial role in the business world, especially in the field of social media. PT. Bintang Mas Mitra Amanah has a significant amount of sales derived from social media. In conclusion, social media plays an important role in the business world.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah Khairani, et al. (2022). Penerapan digital marketing dan influencer endorsement saat pandemi Covid-19 pada agen frozen food (studi kasus UMKM Wins Food Kebab Padang). Journal of Social Science Research, 2(1).

Ajuan Tuhuteru, & Sukmawati, L. (2019). Strategi komunikasi pemasaran. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 62–68. e-ISSN: 2684-9054

Chatra, M. A., et al. (2023). Metode penelitian kualitatif. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia.

Cahyana, K. W. (2018). Mengambil manfaat media sosial dalam pengembangan layanan. Journal of Documentation and Information Science, 2(1), 23–30.

Dea Farahdiba. (2020). Konsep dan strategi komunikasi pemasaran: Perubahan perilaku konsumen menuju era disrupsi. Jurnal Ilmiah Komunikasi Makna, 8(1), 22–38. e-ISSN: 2334-4606

Diana Ch. Wangania, et al. (2021). Strategi pemasaran terhadap penjualan UD. Bravia Plastik Manado. Journal of Social Science Research, 1(2), 504–515.

Didin Fatihudin, & Firmansyah, A. (2019). Pemasaran jasa (strategi, mengukur kepuasan dan loyalitas pelanggan). Yogyakarta: CV. Budi Utama. ISBN: 978-623-209-206-8

Djamaludin. (2022). Perancangan strategi digital marketing UMKM frozen food. Journal of Industrial Engineering Scientific, 7(2). ISSN: 2527-4139

Edy Suryadi. (2018). Strategi komunikasi: Sebuah teori dan praktis di era global.

Gogali, V. A., et al. (2022). Penggunaan KOLs sebagai strategi komunikasi pemasaran Kanzler di TikTok. Jurnal Media Penyiaran, 2(2), 110–120. ISSN: 2797-809

Hamzah, R. E., Manogari, R. R., & Shabrina, R. P. (2020). Strategi komunikasi pemasaran Kedai Kopi Kaman dalam meningkatkan loyalitas konsumen. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 1(1), 50–59. https://doi.org/10.55122/kom57.v1i1.119

Hardjana, A. (2016). Komunikasi organisasi, strategi dan kompetensi. Jakarta: Penerbit Buku Kompas.

Helmi Situmorang, S., et al. (2018). Peran dan manfaat sosial media marketing bagi usaha kecil. Asian Journal of Entrepreneurship and Family Business, 1(2), 77–84. ISSN: 2581-0685

Indah Kusumawat, T. (2019). Komunikasi verbal dan nonverbal. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 6(2), 83–98. p-ISSN: 2088-8341

Irodatul Khasanah. (2019). Strategi komunikasi pemasaran Lasagna Larise dalam meningkatkan penjualan. Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(1). ISSN: 2088-981X

Khasanah, K., et al. (2022). Strategi komunikasi pemasaran melalui media online dalam meningkatkan volume penjualan (Studi kasus di Toko Dika Frozen Food Malang). E-Jurnal Riset Manajemen, 12(1). ISSN: 2302-7061

Kotler, P., & Keller, K. (2016). Manajemen pemasaran. Jakarta: Erlangga.

Kotler. (2017). Manajemen pemasaran. Jakarta: PT. Indeks.

Loisa, E. N., & R., R. (2020). Analisis komunikasi pemasaran Go-Pay melalui promosi cashback. Jurnal Prologia, 4(2), 332. https://doi.org/10.24912/pr.v4i2.6602

Martin, M. F., et al. (2018). Analisa penerapan e-commerce pada UKM KeyKey Frozen Food Cimahi. E-Proceeding of Applied Science, 4(3). ISSN: 2442-5826

Natalia Paranoan, et al. (2022). Mengungkap strategi penerapan digital marketing dalam meningkatkan pendapatan UMKM produk kuliner di Makassar. Accounting Profession Journal (APAJI), 4(1). e-ISSN: 2686-0058

Ori Ashar. (2017). Pengaruh bauran pemasaran terhadap volume penjualan produk frozen food. Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen, 6(1). e-ISSN: 2461-0593

Safiira, A. U. (2022). Strategi pemasaran SMP-IT Nurul Hadina Patumbak untuk menarik minat siswa baru pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Malay, 2(2). ISSN: 2775-2372

Siahaya, B. P., Lawalata, V. N., & Tetelepta, G. (2023). Kajian lama penyimpanan terhadap karakteristik fisikokimia frozen food sukun (Artocarpus altilis). Jurnal Agrosilvopasture-Tech, 2(1), 62–68. https://doi.org/10.30598/j.agrosilvopasture-tech.2023.2.1.62

Sundari, R. (2024). Preferensi konsumen dalam membeli produk makanan beku / frozen food di Kota Pekanbaru (studi kasus Comel Frozen Food). Jurnal Bisnis Kompetitif, 2(3), 203–209. https://doi.org/10.35446/bisniskompetif.v2i3.1629

Susi Melinasari, et al. (2023). Aspek-aspek bauran pemasaran (marketing mix). Bandung: CV. Widina Media Utama. ISBN: 978-623-459-534-5

Sugiyono. (2018). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif dan R&D. Bandung: CV. Alfabeta.

Widada, C. K. (2018). Mengambil manfaat media sosial dalam pengembangan layanan. Journal of Documentation and Information Science, 2(1), 23–30.

Yuliani, W. (2018). Metode penelitian deskriptif kualitatif dalam perspektif bimbingan dan konseling. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(2), 83–91. https://doi.org/10.22460/q.v2i1p21-30.642

Downloads

Published

2025-07-08