Analisis Lingkungan Internal dan Eksternal untuk Perencanaan Strategi Bisnis

Studi Kasus pada UMKM Cimol Bojot Aa Panyileukan

Authors

  • Dzilla Khoerunnisa Universitas Muhammadiyah Bandung
  • Rosiana Dewi Universitas Muhammadiyah Bandung
  • Layalia Auliaur Rahman Universitas Muhammadiyah Bandung
  • Ahmad Zhofaro Jawharul Fadl Universitas Muhammadiyah Bandung
  • Noval Wijaya Universitas Muhammadiyah Bandung
  • Siti Mardiana Universitas Muhammadiyah Bandung

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumbidter.v2i3.645

Keywords:

Business Strategy, Culinary Industry, SME

Abstract

Micro, Small, and Medium Enterprises (SMEs) play an important role in the economy, including in the growing culinary sector. Cimol Bojot Aa, a culinary business focusing on selling cimol snacks, operates in a highly competitive market. This study aims to analyze the internal and external environments influencing the business strategy of the SME Cimol Bojot Aa. The methodology used includes SWOT and TOWS analysis, combining internal and external factor analysis to formulate business development strategies. Data were collected through interviews with the business owner, direct observation, and related document studies. The results show that Cimol Bojot Aa has strengths in unique products and competitive pricing, but faces challenges in marketing and financial management. Based on these findings, it is recommended that the business focus on strengthening digital marketing strategies and improving financial management for sustainable growth. This study provides practical recommendations for SME owners in planning adaptive and competitive business strategies in the culinary market.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, N., & Formen, A. (2023). Penggunaan matrik IFAS dan EFAS untuk analisis SWOT sarana dan prasarana di satuan PAUD. Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora (Isora), 1, 47–60. https://isora.tpublishing.org/index.php/isora

Al Fikri, G., Marlena, E., Fitriani, P., Aliyudin, A., & Veranita, M. (2024). Strategi manajemen: Analisis lingkungan internal dan eksternal. Jurnal Manajemen Jasa, 6(1). http://ejurnal.ars.ac.id/index.php/jsj

Amelia Putri, D., Nuraeni, R., & Fortuna, R. R. (2025). Analisis lingkungan bisnis internal dan eksternal PT Sariguna Primatirta Tbk. Jurnal Manajemen, Akuntansi, Ekonomi, 4(1), 22–34. https://doi.org/10.59066/jmae.v4i1.1160

Bakhtiar, B. (2023). Urgensi analisis lingkungan strategis internal dan eksternal pada lembaga pendidikan. SKILLS: Jurnal Riset dan Studi Manajemen Pendidikan Islam, 104–113. https://doi.org/10.47498/skills.v1i2.1481

Bamatraf, L., Fasih, A., Vangesti, W., & Hariastuti, N. L. P. (2024). Integrasi metode PESTLE dan TOWS untuk manajemen strategi industri manufacturing sawit (Studi kasus: PT. Johan Santosa). Jurnal Nusantara of Engineering, 7. https://ojs.unpkediri.ac.id/index.php/noe

Elena, V. S., & Hermawan, P. (2025). Penentuan keputusan strategis di PT. Geo Persada Konsultan melalui pendekatan TOWS-AHP dalam rangka pengembangan pertumbuhan yang kompetitif. SEIKO: Journal of Management & Business, 8(2), 265–283.

Erwan, Mujahid, & Rukaiyah, S. (2023). Analisis manajemen strategi dalam menghadapi dampak kenaikan BBM (Studi kasus nelayan di Kab. Merauke). POMA Jurnal: Publish of Management, 1(1).

Murniawaty, I., Wangiyanti, T., & Farliana, N. (2022). Strategi pengembangan pemasaran usaha olahan nanas: Pendekatan analisis SWOT dan matriks IFAS-EFAS. DIMENSI, 11(2), 386–405. https://www.journal.unrika.ac.id/index.php/jurnaldms

Nurmala, Sinari, T., Lilianti, E., Jusmany, Emilda, Arifin, A., & Novalia, N. (2022). Usaha kuliner sebagai penggerak UMKM pada masa pandemi Covid-19. AKM Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1).

Paramansyah, A. (2022). Manajemen strategis: Strategi, konsep dan proses organisasi. Bekasi: Al-Muqsith Pustaka.

Putri, M. A., Rahayu, A., & Dirgantari, P. D. (2023). Analisis strategi pemasaran menggunakan matriks SWOT, matriks IFE, matriks EFE, dan matriks IE (Studi kasus pada bisnis Banjjagim.ID). Jurnal Manajemen Bisnis dan Kewirausahaan, 7(1).

Rosani, Iqbal, I., Purwanti, D., & Putra, A. Ahadid W. (2021). Analisis PESTEL pada Lazismu Kalimantan Barat. Journal of Islamic Economics, 2(2).

Salsabila, A. S., Herawati, Y., & Hushori, A. (2024). Analisis IFAS dan EFAS sebagai perencanaan strategi untuk melakukan pengembangan usaha pada PD Mie Ayam Berkah Palembang. Jurnal Terapan Ilmu Ekonomi, Manajemen dan Bisnis, 4(1). http://jurnal.polsri.ac.id/index.php/jtiemb

Sepriyadi, M. I., Wardani, A., Syahfitri, M., Alfayyadh, M. F., & Resmaliana, R. (2023). Analisis Business Model Canvas (BMC) pada UMKM Cimol Aa di Kota Tanjungpinang. Journal of Social Science Research, 3, 2270–2281. https://j-innovative.org/index.php/Innovative

Veranita, M., & Gunardi, G. (2023). Analisis lingkungan internal dan eksternal untuk perencanaan strategi bisnis: Studi kasus pada UMKM Della Bakery&Cake. Jurnal E-Bis, 7(1), 198–208. https://doi.org/10.37339/e-bis.v7i1.1191

Zahra, A., & Athiyyah Mazaya Putri El Zahri. (2025). Pengaruh value chain analysis terhadap peningkatan nilai pelanggan. Jurnal Semesta Ilmu Manajemen dan Ekonomi, 1(4), 634–642. https://doi.org/10.71417/j-sime.v1i4.389

Downloads

Published

2025-07-08