Pengaruh Faktor Kepercayaan, Keamanan Transaksi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Online pada Aplikasi Shopee Bagi Pengguna di Kota Depok

Authors

  • Novi Julianti Universitas Bina Sarana Informatika Jakarta
  • Helmy Ivan Taruna Universitas Bina Sarana Informatika Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumbidter.v1i3.278

Keywords:

Trust, transaction security, service quality, purchase decisions

Abstract

. One of the most popular types of e-commerce today is the marketplace which is widely used by people to run businesses and helps them shop online to meet their needs. Shopee is one of them because it is often visited via the website. This research uses a quantitative approach method by utilizing primary data as a data source obtained from the results of a questionnaire in the form of a Google form. The analysis techniques used are data quality tests (validity and reliability tests), classical assumption tests (normality test, heteroscedasticity, multicollinearity and multiple linear regression), hypothesis testing (partial t test). ) and f test (simultaneous) and coefficient of determination test (R2). Data processing in this research uses SPSS version 25. Based on research, it shows that trust has a partial effect on purchasing decisions with a sig. 0.008. Transaction security does not partially influence purchasing decisions with a sig value. 0.296. Service quality partially influences purchasing decisions with a sig value. 0,000. So trust, transaction security and service quality influence decisions with a sig value of 0.015.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adhitya Wisnu Rayhan, & Fauziah Aryza. (2023). Pengaruh Kemudahan Transaksi, Keamanan Transaksi, Dan Kualitas Pelayanan Pelanggan Terhadap Keputusan Pembelian Online Di Shopee (Studi Kasus Pada Mahasiswa Manajemen Universitas Potensi Utama). MAKREJU:Manajemen Kreatif Jurnal, 1(1), 178–189.

Cahyaningtyas A. W, W. B. (2022). PENGARUH KEPERCAYAAN , KEAMANAN, RISIKO DAN LIFESTLYE TERHADAP MINAT DALAM MENGGUNAKAN LAYANAN E-BANKING. Ekonomi Dan Bisnis, 10(1), 149–159.

Chrisanta, A. E., & Rokhman, N. (2022). PENGARUH KEMUDAHAN, KEAMANAN, KEPERCAYAAN DAN E-SERVICE QUALITY TERHADAP KEPUTUSAN PEMBELIAN SECARA ONLINE PADA E-COMMERCE SHOPEE. Cakrawangsa Bisnis, 3(1), 23–34.

Darmawan, D., & Putra, A. R. (2022). Pengalaman Pengguna, Keamanan Transaksi, Kemudahan Penggunaan, Kenyamanan, Dan Pengaruhnya Terhadap Perilaku Pembelian Online Secara Impulsif. Relasi : Jurnal Ekonomi, 18(1), 26–45. https://doi.org/10.31967/relasi.v18i1.523

Desky, H., Murinda, R., & Razali, R. (2022). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kualitas Informasi dan Kepercayaan terhadap Keputusan Pembelian Online. Riset & Jurnal Akuntansi, 6(2), 1812–1829. https://doi.org/10.33395/owner.v6i2.772

Eka Ubaya, T. R., & Erwin, P. (2020). Kualitas Pelayanan Berbasis Sistem Informasi Manajemen Pengalaman Pelayanan di Fisip Universitas Saburai Bandar Lampung.

Hanum, H., & Wiwoho, G. (2023). Pengaruh Kepercayaan Konsumen, Kemudahan Penggunaan, dan Keamanan Transaksi Terhadap Keputusan Pembelian Online. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 5(4), 465–480.

Harto, B., Juliawati, P., Dwijayanti, A., Widia, T., & Yohanes, N. (2022). Peran Promosi , Eco Friendly Packaging Dan Harga dalam Mempengaruhi Keputusan Pembelian Pelanggan Produk Ritel Kopi Susu. 6(3), 5223–5228.

Indrasari, M. (2019). PEMASARAN DAN KEPUASAN PELANGGAN: pemasaran dan kepuasan pelanggan. In Unitomo Press (p. 61).

Naufal, A., Basalamah, M. R., & Wahono, B. (2022). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian Di Shopee (Studi kasus pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang). E-Jurnal Riset Manajemen Prodi Manajemen, 11(09), 9–26.

Novela, T. A., Hinggo, H. T., Akhmad, I., & Riau, U. M. (2023). Pengaruh Kepercayaan, Keamanan Bertransaksi dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus Produk Almeerakyla Dalam Aplikasi Shopee di Provinsi Riau). Sneba, 3(09), 1015–1026.

Rodliyah, I. (2021). Pengantar Dasar Statistika Dilengkapi Analisis Dengan Bantuan Software SPSS (S. Irawati (ed.)). LPPM UNHASY Tebuireng Jombang . http://www.lppm.unhasy.ac.id.

Saidani, B., Lusiana, L. M., & Aditya, S. (2019). Analisis Pengaruh Kualitas Website dan Kepercayaan Terhadap Kepuasaan Pelanggan dalam Membentuk Minat Pembelian Ulang pada Pelanggan Shopee. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia, 10(2), 425–444.

Sopiyan, P. (2022). Pengaruh Digital Marketing dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian. Coopetition : Jurnal Ilmiah Manajemen, 13(2), 249–258. https://doi.org/10.32670/coopetition.v13i2.1057

Susanto, D., Fadhilah, M., Bagus, I., Manajemen, N. U., & Ekonomi, F. (2021). Pengaruh Persepsi Keamanan. Jurnal Ilmu Manajemen, 89, 89–97.

Published

2024-07-29