Peran Guru dalam Membentuk Jiwa Kewirausahaan Siswa melalui Program Business Day di SDI Baiturrahman Bagor
DOI:
https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i6.398Keywords:
The Role Of Teachers, Entrepreneurship, Business DayAbstract
The Indonesian economy is facing serious challenges such as financial instability, high unemployment and the threat of a middle income trap. To overcome this, it is necessary to develop human resources that are oriented towards entrepreneurship. Education is the key in creating creative, innovative and tough individuals. This research aims to examine the role of teachers in forming students' entrepreneurial spirit through the "Business Day" extracurricular program at SDI Baiturrahman Bagor. This research uses a qualitative approach method with analyzing materials, observations and interviews with sources. This research identifies three main roles of teachers, first the teacher as a learning facilitator, second the teacher as a mentor, and finally the teacher as an evaluator. This research aims at the active role of teachers in implementing the program to foster students' entrepreneurial spirit.
Downloads
References
Agung, N. Y. (2022). Peranan guru sebagai evaluator terhadap hasil belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan MA Negeri 1 Kota Semarang. 02(02).
Cahyani, D. I., Muna, F. U., Fadhilah, M. F., Wachidah, S., & Hanik, E. U. (2021). Peran lembaga pendidikan dalam membentuk karakter peserta didik era 4.0 di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. 1(3).
Chandra Sagul Haratua, Uban Subandi, Leni Nurlela, Aji Sari Nusetyawati, & Nurhikmah Fitriani. (2024). Peran guru dalam mendorong inovasi siswa melalui metode pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(3), 203–209. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.966
Defi Dachlian Nurdiana. (2020). Peran kepala sekolah dalam pembetukan karakter siswa melalui Business Day School di SDIT Al-Huda Sangkapura. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 45–60. https://doi.org/10.29062/dirasah.v3i2.125
Falah, H. W., & Syafri. (2023). Determinasi pertumbuhan ekonomi di Indonesia. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(2), 2309–2318. https://doi.org/10.25105/jet.v3i2.16541
Kamilah, R. F., Trihantoyo, S., Pd, S., & Pd, M. (n.d.). Implementasi program Business Day dalam membangun jiwa kewirausahaan di SD Al Hikmah Surabaya. Jurnal Kewirausahaan, 2(4), 2024.
Kholik, N. (2017). Peranan sekolah sebagai lembaga pengembangan pendidikan multikultural. 1(2).
Masnawati, E., & Darmawan, D. (2023). Peran ekstrakurikuler dalam membentuk karakter siswa. Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 1(4).
Minarsih, M., Putri Sagala, S. V., & Maysaroh, M. (2022). Peran guru dalam meningkatkan minat berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Syntax Idea, 4(2), 390. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v4i2.1769
Rizal, M. (n.d.). Metodologi penelitian kualitatif.
Rozaini, N., & Purba, Y. W., R. H. (2019). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler dan nilai mata pelajaran kewirausahaan terhadap minat berwirausaha. Niagawan, 6(1), 8. https://doi.org/10.24114/niaga.v6i1.7078
Saefulloh, A. (2023). Kegiatan ekstrakurikuler dalam meningkatkan karakter kewarganegaraan siswa di sekolah MAN Kota Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 15(2).
Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.37755/sjip.v6i1.287
Su’adiyah, R. L. Q., Wahid, A., & Fahrurrozi, F. (2021). Manajemen kurikulum ekstrakurikuler kewirausahaan dalam membentuk jiwa entrepreneur peserta didik di SMA Mazra’atul Ulum Paciran Lamongan. Jawda: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.21580/jawda.v1i1.2020.6672
Umar Said. (2019). Inovasi kebijakan pendidikan kejuruan berbasis entrepreneur. Zifatama Jawara.
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. FONDATIA, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515
Yohan Afliani Ludo Buan. (2020). Guru dan pendidikan karakter. Anggota IKAPI.
Zein, N., & Thahir, M. (n.d.). Pengaruh program pendidikan dan pelatihan terhadap peningkatan kompetensi guru di SMP Negeri 1 Keritang.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Kewirausahaan Cerdas dan Digital
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.