Peran Guru dalam Membentuk Jiwa Kewirausahaan Siswa melalui Program Business Day di SDI Baiturrahman Bagor

Authors

  • Siti Ismi Wulandari Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Arif Mansyuri Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
  • Nur Kholis Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i6.398

Keywords:

The Role Of Teachers, Entrepreneurship, Business Day

Abstract

The Indonesian economy is facing serious challenges such as financial instability, high unemployment and the threat of a middle income trap. To overcome this, it is necessary to develop human resources that are oriented towards entrepreneurship. Education is the key in creating creative, innovative and tough individuals. This research aims to examine the role of teachers in forming students' entrepreneurial spirit through the "Business Day" extracurricular program at SDI Baiturrahman Bagor. This research uses a qualitative approach method with analyzing materials, observations and interviews with sources. This research identifies three main roles of teachers, first the teacher as a learning facilitator, second the teacher as a mentor, and finally the teacher as an evaluator. This research aims at the active role of teachers in implementing the program to foster students' entrepreneurial spirit.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agung, N. Y. (2022). Peranan guru sebagai evaluator terhadap hasil belajar Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan MA Negeri 1 Kota Semarang. 02(02).

Cahyani, D. I., Muna, F. U., Fadhilah, M. F., Wachidah, S., & Hanik, E. U. (2021). Peran lembaga pendidikan dalam membentuk karakter peserta didik era 4.0 di Sekolah Indonesia Kuala Lumpur. 1(3).

Chandra Sagul Haratua, Uban Subandi, Leni Nurlela, Aji Sari Nusetyawati, & Nurhikmah Fitriani. (2024). Peran guru dalam mendorong inovasi siswa melalui metode pembelajaran berbasis proyek. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(3), 203–209. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.966

Defi Dachlian Nurdiana. (2020). Peran kepala sekolah dalam pembetukan karakter siswa melalui Business Day School di SDIT Al-Huda Sangkapura. Dirasah: Jurnal Studi Ilmu dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 45–60. https://doi.org/10.29062/dirasah.v3i2.125

Falah, H. W., & Syafri. (2023). Determinasi pertumbuhan ekonomi di Indonesia. Jurnal Ekonomi Trisakti, 3(2), 2309–2318. https://doi.org/10.25105/jet.v3i2.16541

Kamilah, R. F., Trihantoyo, S., Pd, S., & Pd, M. (n.d.). Implementasi program Business Day dalam membangun jiwa kewirausahaan di SD Al Hikmah Surabaya. Jurnal Kewirausahaan, 2(4), 2024.

Kholik, N. (2017). Peranan sekolah sebagai lembaga pengembangan pendidikan multikultural. 1(2).

Masnawati, E., & Darmawan, D. (2023). Peran ekstrakurikuler dalam membentuk karakter siswa. Pusat Publikasi Ilmu Manajemen, 1(4).

Minarsih, M., Putri Sagala, S. V., & Maysaroh, M. (2022). Peran guru dalam meningkatkan minat berwirausaha siswa Sekolah Menengah Kejuruan (SMK). Syntax Idea, 4(2), 390. https://doi.org/10.36418/syntax-idea.v4i2.1769

Rizal, M. (n.d.). Metodologi penelitian kualitatif.

Rozaini, N., & Purba, Y. W., R. H. (2019). Pengaruh kegiatan ekstrakurikuler dan nilai mata pelajaran kewirausahaan terhadap minat berwirausaha. Niagawan, 6(1), 8. https://doi.org/10.24114/niaga.v6i1.7078

Saefulloh, A. (2023). Kegiatan ekstrakurikuler dalam meningkatkan karakter kewarganegaraan siswa di sekolah MAN Kota Palangka Raya. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 15(2).

Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan peranan guru dalam proses peningkatan belajar mengajar. Serunai: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.37755/sjip.v6i1.287

Su’adiyah, R. L. Q., Wahid, A., & Fahrurrozi, F. (2021). Manajemen kurikulum ekstrakurikuler kewirausahaan dalam membentuk jiwa entrepreneur peserta didik di SMA Mazra’atul Ulum Paciran Lamongan. Jawda: Journal of Islamic Education Management, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.21580/jawda.v1i1.2020.6672

Umar Said. (2019). Inovasi kebijakan pendidikan kejuruan berbasis entrepreneur. Zifatama Jawara.

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. FONDATIA, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515

Yohan Afliani Ludo Buan. (2020). Guru dan pendidikan karakter. Anggota IKAPI.

Zein, N., & Thahir, M. (n.d.). Pengaruh program pendidikan dan pelatihan terhadap peningkatan kompetensi guru di SMP Negeri 1 Keritang.

Downloads

Published

2024-12-13

How to Cite

Siti Ismi Wulandari, Arif Mansyuri, & Nur Kholis. (2024). Peran Guru dalam Membentuk Jiwa Kewirausahaan Siswa melalui Program Business Day di SDI Baiturrahman Bagor. Jurnal Kewirausahaan Cerdas Dan Digital, 1(6), 01–08. https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i6.398