Analisis Pengaruh Kreativitas, Motivasi, dan Lingkungan Keluarga pada Minat Wirausaha Karang Taruna Dukuh Bancakan Sukoharjo

Authors

  • Hanifah Dian Hastuti Universitas Duta Bangsa Surakarta
  • Indra Hastuti Universitas Duta Bangsa Surakarta
  • Khabib Alia Akhmad Universitas Duta Bangsa Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i4.293

Keywords:

Motivation, Entrepreneurial Interest, Creativity, Family Environment, Youth Organization

Abstract

This research aims to examine the influence of creativity, motivation and family environment on the entrepreneurial interest of Karang Taruna members in Dukuh Bancakan, Wonorejo, Polokarto, Sukoharjo. Using a saturated sampling technique, this research involved 79 members as respondents. Data was collected through a questionnaire which included the variables creativity, motivation, family environment and entrepreneurial interest, and analyzed using multiple linear regression. The findings show that motivation has a significant positive influence on entrepreneurial interest, while creativity and family environment do not show a significant influence. These results indicate that motivation is a key factor in encouraging entrepreneurial interest among Karang Taruna members. Therefore, entrepreneurship programs should focus more on developing motivation to increase youth participation in entrepreneurship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alawiyah, U. N. (2021). Pengaruh motivasi diri dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha pada remaja di Desa Mudal Klaten. Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Anggraeni, B. (2015). Pengaruh pengetahuan kewirausahaan dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha siswa kelas XI SMK Islam Nusantara Comal Kabupaten Pemalang. Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 42-52.

Badan Pusat Statistik Kabupaten Sukoharjo. (2020). Banyaknya penduduk menurut kelompok umur dan jenis kelamin di Kabupaten Sukoharjo 2022. Retrieved from https://sukoharjokab.bps.go.id/statictable/2020/03/18/103/banyaknya-penduduk-menurut-kelompok-umur-dan-jenis-kelamin-di-kabupaten-sukoharjo-2022.html

Bara, A. K. (2012). Membangun kreativitas pustakawan di perpustakaan. Jurnal Iqra, 6(2), 41-42.

Edwar, M. (2017). Kreativitas inovasi kewirausahaan dan kurikulum. Jurnal Media Wahana Ekonomika, 14(1), 2-3.

Ghozali, I. (2011). Aplikasi analisis multivariate dengan SPSS. Semarang: Universitas Diponegoro.

Hamzah B, U. (2008). Teori motivasi dan pengukurannya: Analisis di bidang pendidikan. Jakarta: PT Bumi Aksara.

Kadarsih, R. S. (2013). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat.

Munandar, U. (2014). Mengembangkan bakat dan kreativitas anak sekolah: Petunjuk bagi para guru dan orang tua. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Perpres No. 2 Tahun 2022. (2023). Perkembangan rasio wirausaha Indonesia sampai 2023. Retrieved from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/12/15/ini-perkembangan_rasio-wirausaha-indonesia-sampai-2023

Puji Muniarty, A. B. (2021). Kewirausahaan. Bandung: Widina Bhakti Persada Bandung.

Qurratul Aini, & Oktafani, F. (2020). Pengaruh pengetahuan kewirausahaan, motivasi berwirausaha dan lingkungan keluarga terhadap minat berwirausaha mahasiswa Fakultas Komunikasi dan Bisnis Telkom University.

Rustini, N. M., Pratama, I. G. S., & Wiswanan, I. G. N. C. (2019). Pengaruh motivasi, lingkungan internal dan eksternal terhadap minat berwirausaha Seka Taruna di Kota Denpasar.

Sarosa, P. (2005). Motivasi dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Walgito, B. (2010). Pengantar psikologi umum (5th ed.). Yogyakarta: Andi Offset.

Wasty, S. (2008). Pendidikan wirausaha.Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Published

2024-08-06

How to Cite

Hanifah Dian Hastuti, Indra Hastuti, & Khabib Alia Akhmad. (2024). Analisis Pengaruh Kreativitas, Motivasi, dan Lingkungan Keluarga pada Minat Wirausaha Karang Taruna Dukuh Bancakan Sukoharjo. Jurnal Kewirausahaan Cerdas Dan Digital, 1(4), 22–31. https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i4.293