Mengembangkan Kreativitas Pembuatan Buket Bunga Di Kalangan Jiwa Muda Berwirausaha
DOI:
https://doi.org/10.61132/jukerdi.v1i4.263Keywords:
Creativity, Flower Bucket, EntrepreneurshipAbstract
This research examines the importance of cultivating an entrepreneurial spirit and character in the younger generation, as well as the potential and opportunities for the flower bouquet business as an example of young people's creativity in facing the modern era. Through literature reviews and practical observations, this research explores the vital role of entrepreneurship in economic and social development, as well as its benefits for individuals and society. The main focus is given to the flower bouquet business as a case study, explaining the manufacturing process, tools and materials used, and the market potential it has. The research results show that the development of an entrepreneurial spirit in the younger generation not only contributes to economic growth, but also facilitates self-actualization and social innovation. The flower bouquet business was identified as a promising opportunity with affordable initial capital and significant profit potential. This research concludes that encouraging entrepreneurship among the younger generation, such as through the flower bouquet business, can be an effective strategy for increasing creativity, financial independence and positive contributions to society.
Downloads
References
Adoe, V. S., Tato, M. C., Fianei, M., Udjan, P., & Kasse, S. (2023). Analisis produktivitas penjualan buket bunga dan selempang pada Darul Creative Kayu Putih. Jurnal Ilmiah Matematika Dan Terapan, 20(2540–766x), 25–30.
Amarisa, Y., Hasibuan, I. K., Keling, M., & Nasution, Y. M. (2023). Pengembangan keterampilan kewirausahaan pada remaja muda. Sharing: Journal of Islamic Economics, Management and Business, 2(2), 105–114. https://doi.org/10.31004/sharing.v2i2.21486
Andriana, A. N., & Fourqoniah, F. (2020). Pengembangan jiwa entrepreneur dalam meningkatkan jumlah wirausaha muda. PLAKAT (Pelayanan Kepada Masyarakat), 2(1), 43. https://doi.org/10.30872/plakat.v2i1.3823
Emilia Dewiwati Pelipa, A. M. (2016). Membangun jiwa wirausahawan (entrepreneurship) menjadi mahasiswa pengusaha (entrepreneur student) sebagai modal untuk menjadi pelaku usaha baru. JURKAMI: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 1(2), 64–74. http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPE
Erlinda, S. P., Nofianti, E. A., Cavalera, F., & Eko, M. R. (2023). Mebangkitkan jiwa inovatif dan kreativitas dalam pembentukan jiwa wirausaha generasi muda. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Bersinergi Inovatif, 1(1), 44–51. https://doi.org/10.61674/jpkmbi.v1i1.90
Hasmidyani, D., Fatimah, S., & Firmansyah. (2017). Mengembangkan jiwa kewirausahaan generasi muda melalui pelatihan penyusunan rencana usaha developing entrepreneurial spirit of young generation through business plan training. Jurnal Atmajaya.
Hendarwan, D. (2018). Menumbuhkan jiwa, perilaku dan nilai kewirausahaan dalam meningkatkan kemandirian bisnis. MBIA, 17(2), 59–68.
Lidyana, N., Perwitasari, D. A., & Supraptiningsih, L. K. (2021). Peningkatan jiwa entrepreneur karang taruna melalui pelatihan diversifikasi olahan jamur tiram. Bantenese: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 77–88. https://doi.org/10.30656/ps2pm.v3i2.4012
Maolida, E. H., Salsabila, V. A., & Aprillia, T. (2022). Menumbuhkan jiwa wirausaha sejak dini melalui pengenalan kewirausahaan di sekolah dasar. Journal of Empowerment, 3(1), 124. https://doi.org/10.35194/je.v3i1.2411
Nuriasari, S. (2013). Menumbuhkan jiwa kewirausahaan di perguruan tinggi. Jurnal Hukum Dan Ekonomi Syariah.
Pramesti, R. A. A., & Purwanto, E. (2023). Pengembangan kreativitas masyarakat melalui workshop buket snack di Desa Jaan sebagai alternatif peningkatan pendapatan keluarga. Karya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 367–373.
Prasetio, T., & Hariyani, R. (2023). Menumbuhkan jiwa kewirausahaan untuk jangka pendek dan menengah mahasiswa program studi sekretari. Widya Cipta: Jurnal Sekretari Dan Manajemen, 7(2), 169–176. https://doi.org/10.31294/widyacipta.v7i2.16329
Safitri, E., & Nawawi, Z. (2022). Pengembangan jiwa kewirausahaan/ entrepreneurship di kalangan generasi muda. Jurnal Ilmu Komputer, Ekonomi Dan Manajemen (JIKEM), 2(1), 129–138.
Sentosa, E., Mahmud, M., Sarpan, S., Herminda, H., & Rufial, R. (2022). Penyuluhan merangsang jiwa kewirausahaan kelompok produktif untuk melahirkan usahawan muda mandiri di kalangan pemuda dan pemudi RW 023, Kelurahan Teluk Pucung, Kecamatan Bekasi Utara, Kota Bekasi. Ikra-Ith Abdimas, 6(2), 83–90. https://doi.org/10.37817/ikra-ithabdimas.v6i2.2410
Subroto. (2013). Entrepreneurship development course to foster character merchandise in support economic growth. European Journal of Business and Innovation Research, 1(1), 1–9.
Sulistia, I., Riyanti Yusuf, E., Rislawati, N., Rezki Ananda, R., Dwi Anggreini, F., Fauziah, F., & Harry Rahmadi, M. (2023). Membangun jiwa entrepreneur diwaktu muda di Pondok Pesantren Terpadu Al-Mujahidin. JPMN Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.35870/jpmn.v3i1.821
Syarifah, I., Azis, A., Doedyk Setiyawan, A., & Muarief, R. (2022). Menumbuhkan jiwa entrepreneur di era digital pada remaja karang taruna Kabupaten Gresik. BERNAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(4), 957–960. https://doi.org/10.31949/jb.v3i4.3307
Wiyono, H. D. (2020). Kreativitas dan inovasi dalam berwirausaha. Jurnal USAHA, 1(2), 19–25. https://doi.org/10.30998/juuk.v1i2.503
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Kewirausahaan Cerdas dan Digital
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.