Strategi Corporate Social Responsibility untuk Transformasi Bisnis dalam Membangun Masa Depan yang Berkelanjutan

Authors

  • Nafi’ul Umam Universitas Muhammadiyah Malang
  • Nazaruddin Malik Universitas Muhammadiyah Malang
  • Masiyah Kholmi Universitas Muhammadiyah Malang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jubid.v1i3.155

Keywords:

Corporate Social Responsibility, Sustainable Future, Business Transformation

Abstract

In the era of globalization, companies not only focus on financial resources but also social and environmental aspects of their activities. Corporate Social Responsibility (CSR) is essential for companies to adapt and grow, foster relationships with stakeholders, mitigate risks, and create value for society. Interdisciplinary research is essential to understand the importance of CSR in business transformation. This research utilizes a qualitative descriptive research methodology. In CSR implementation, the presence of sustainable leaders is the presence of leaders who have a vision and mission can help companies in developing effective and sustainable CSR strategies. They can help companies in improving reputation and public trust, strengthening relationships with stakeholders, and opening new market opportunities. Stakeholder interest in CSR is an influence in improving CSR effectiveness and business transformation. They can increase community awareness and participation in development and empowerment efforts, and assist companies in improving effective and sustainable CSR strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achmad Fauzi, M. M. (2023). Faktor kebijakan kedisiplinan sumber daya manusia, corporate social responsibility “CSR”, peningkatan pemberdayaan sumber daya manusia dan tanggung jawab sosial terhadap kesejahteraan karyawan pada PT. SKM. Jurnal Akuntansi dan Manajemen Bisnis.

Afriani, Antong, & Usman, H. (2023). Implementasi corporate social responsibility (CSR) dalam meningkatkan citra perusahaan di mata masyarakat pada PT Pratomo Putra Teknik Palopo. Jurnal Riset Terapan Akuntansi.

Ahmadin, Pinem Dahlia, B. D., Hanika Ita Musfirowati, Sofyan Hady, & Jejen Atep. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi keputusan investasi ESG (Environmental, Social, and Governance). Journal of Social Science Research.

Akhbar, T., & Yuniarti, N. (2023). Pengaruh good corporate governance dan pengungkapan corporate social responsibility terhadap kinerja keuangan. Jurnal Manajemen Dinamis. https://doi.org/10.59330/jmd.v1i1.6

Arikunto, S. (2012). Prosedur penelitian: Suatu pendekatan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Dewi, A. A. I. P., & Damayanti, M. (2020). Bentuk implementasi tanggung jawab sosial pada Bank Syariah Mandiri cabang Mataram. Wicaksana: Jurnal Lingkungan dan Pembangunan. https://doi.org/10.22225/wicaksana.4.1.1808.45-58

Hasanah, N., & Imron, M. (2022). Peran Badan Perencanaan Pembangunan Daerah (BAPPEDA) Kabupaten Malang dalam implementasi kebijakan corporate social responsibility (CSR) tahun 2020. Journal of Governance Innovation. https://doi.org/10.36636/jogiv.v4i2.1627

Nofrianti, A., & Saraswati, E. (2018). Pengaruh pengungkapan corporate social responsibility dan good corporate governance pada reputasi perusahaan (Studi pada perbankan di Indonesia). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis.

Nurjani, M., & Resnawaty, R. (2023). Implementasi corporate social responsibility (CSR) PT Pertamina melalui program Pertamina Cerdas. Share: Social Work Journal. https://doi.org/10.24198/share.v13i1.46499

Octaviani, F., Raharjo, S. T., & Resnawaty, R. (2022). Strategi komunikasi dalam corporate social responsibility perusahaan sebagai upaya pemberdayaan masyarakat. IV, 21–33.

Probosiwi, R. (2016). Tanggung jawab sosial perusahaan dalam peningkatan kesejahteraan masyarakat (Corporate social responsibility in public welfare enhancement). Socia: Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial. https://doi.org/10.21831/socia.v13i2.12256

Putri, N. H., & Rosdiana, Y. (2022). Pengaruh pengungkapan corporate social responsibility terhadap kinerja keuangan perusahaan selama pandemi COVID-19. Jurnal Riset Akuntansi. https://doi.org/10.29313/jra.v1i2.516

Rahmatussani, A., Hudayah, S., & Rahmawati. (2020). Pengaruh program corporate social responsibility (CSR) terhadap peningkatan brand image, corporate reputation serta customer loyalty pada Bankaltimtara. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi (JMBI Unsrat).

Ridwan, R., & Nirwansyah, C. (2023). Corporate social responsibility (CSR) PT Wira Karya Sakti (WKS) dengan masyarakat Desa Lubuk Mandarsah dalam program Desa Makmur Peduli Api (DMPA) ke arah peningkatan pangan. Jurnal Politik dan Pemerintahan Daerah, 5(1), 60–72. https://doi.org/10.36355/jppd.v5i1.112

Rindiyawati, A. (2017). Faktor-faktor potensial yang mempengaruhi pengungkapan corporate social responsibility (Studi empiris pada industri perbankan yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia tahun 2013-2015). Retrieved from https://www.uii.ac.id.

Ririh, K. R., Wicaksono, A., Berliandaldo, M., & Ajie, F. T. (2021). Kajian efektivitas program corporate social responsibility (CSR): Studi kasus perusahaan pembangkit energi “Y”. J@ti Undip: Jurnal Teknik Industri. https://doi.org/10.14710/jati.16.1.29-41

Santosa, R. A. P., & Hernawati, R. (2022). Analisis kegiatan corporate social responsibility PDAM Tirta Raharja dalam membangun stakeholder relations. Bandung Conference Series: Public Relations. https://doi.org/10.29313/bcspr.v2i2.4080

Selvia, S. M., & Sulfitri, V. (2023). Pengaruh green accounting, corporate social responsibility dan financial distress terhadap nilai perusahaan pada perusahaan manufaktur sektor consumer goods yang terdaftar di BEI 2019-2021. Jurnal Ekonomi Trisakti. https://doi.org/10.25105/jet.v3i2.17999

Sudirman, L., & Disemadi, H. S. (2021). Kebijakan corporate social responsibility: Investasi sosial dalam pengembangan masyarakat selama pandemi COVID-19. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia. https://doi.org/10.14710/jphi.v3i3.281-298

Sudjana, K., Nurdiawati, A., & Fatimah, S. (2023). Pengaruh good corporate governance, corporate social responsibility, dan kinerja keuangan terhadap nilai perusahaan. Jurnal Gici Jurnal Keuangan dan Bisnis. https://doi.org/10.58890/jkb.v15i1.68

Vinaka, T. S., & Suherman, M. (2023). Implementasi model corporate social responsibility (CSR) the PII pada PT Pertamina EP Asset 3 Cirebon. Bandung Conference Series: Public Relations. https://doi.org/10.29313/bcspr.v3i1.6815

Wijaya, M. R., & Humaira. (2022). Implementasi program Desa Seirama sebagai upaya tanggung jawab sosial dan lingkungan Pertamina Gas South Sumatera Area. Prospect: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat. https://doi.org/10.55381/jpm.v1i4.55

Wijoyo, A., Rizkiyah, L., Mukmin, S. Al, & Dumilah, T. C. (2023). Peran sistem informasi manajemen dalam transformasi digital perusahaan. Teknobis: Jurnal Teknologi, Bisnis dan Pendidikan, 1(2), 1–7. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/5305

Published

2024-06-07

How to Cite

Nafi’ul Umam, Nazaruddin Malik, & Masiyah Kholmi. (2024). Strategi Corporate Social Responsibility untuk Transformasi Bisnis dalam Membangun Masa Depan yang Berkelanjutan. Jurnal Bisnis Inovatif Dan Digital, 1(3), 23–32. https://doi.org/10.61132/jubid.v1i3.155