Analisis Kepuasan Konsumen Menggunakan Customer Satisfaction Index (CSI) Pada Ayam Penyet Sangar Bogor

Authors

  • Diah Ayu Ningrum Institut Pertanian Bogor
  • Ramadhan Rizal Rahman Institut Pertanian Bogor
  • Witya Syamaratul Jannah Institut Pertanian Bogor
  • Mochammad Ikhsan Institut Pertanian Bogor
  • Khoirul Aziz Husyairi Institut Pertanian Bogor
  • Tina Nur Ainun Institut Pertanian Bogor

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumabedi.v1i2.97

Keywords:

Customer satisfaction index, Customer satisfaction, Service quality, UMKM

Abstract

The development of micro, small and medium enterprises (MSMEs) is currently growing, with the existence of these MSMEs it can encourage Indonesian economic activities, and has a significant influence. One indicator that these MSMEs are progressing or developing is by assessing how satisfied consumers are in getting their satisfaction in purchasing products. Therefore, this study aims to assess how the level of consumer satisfaction in purchasing ayam penyet sangar products, this study uses the Customer Satifisfication Index (CSI) method. in the results of the calculations that have been carried out, there are final results that show a CSI value of 85.13% which indicates a very satisfied indicator. with the results obtained, this business is in accordance with what is expected by consumers because of the value of the calculation results.

References

Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi dan Sampel dalam Penelitian. PILAR, 14(1), 15-31.

Anindya, A. P., & Mindhayani, I. (2021). Analisis Kepuasan Pelanggan De Laundry dengan Menggunakan Metode Customer Satisfaction Index dan Service Quality. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 7(2), 129-136. https://doi.org/10.30656/intech.v7i2.3954

Anjani, D. R., Pane, M. W., & Utama, R. E. (2023). Pengaruh Umkm terhadap Perekonomian di Indonesia. Musytari: Neraca Manajemen, Akuntansi, dan Ekonomi, 2(8), 81-90. https://doi.org/10.8734/musytari.v2i8.1348

Banowati, S., Zakiyah, F. N., Alifa, N. H., Hizratullah, L., Damarjati, A. S., & Anjani, S. P. (2023). Analisis Perilaku Konsumen pada Restoran Jepang dengan metode Customer Satisfaction Index (CSI). Nautical: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 2(3), 148-156. https://doi.org/10.55904/nautical.v2i3.817

Chrisharley, W. (2020). Pengaruh Kualitas Layanan, Harga dan Promosi terhadap Kepuasan Pelanggan Maskapai Lion Air Indonesia/Wirko Chrisharley/21160210/Pembimbing: Tony Sitinjak. http://eprints.kwikkiangie.ac.id/id/eprint/928

DJBP. (2023). Kontribusi UMKM dalam Perekonomian Indonesia, 3134. Jakarta. Diakses dari https://djpb.kemenkeu.go.id/kppn/lubuksikaping/id/data-publikasi/artikel/3134-kontribusi-umkm-dalam-perekonomian-indonesia.html

Fastiawan, H. (2017). Analisis Pengaruh Kualitas Layanan terhadap Loyalitas Nasabah dengan Kepuasan dan Kepercayaan Nasabah Sebagai Variabel Intervening pada Asuransi Jiwa Zurich Topas Life Kantor Cabang Purwokerto (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Purwokerto).

Habibi, N. S., Kasanova, R., Oktasari, A. F., Nuritasari, F., & Anjarani, D. R. (2022). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Terhadap Usaha Kecil dan Menengah Car Free Day Kabupaten Pamekasan. Journal of Innovation Research and Knowledge, 2(1), 65-74. https://doi.org/10.53625/jirk.v2i1.2335

Iskandar, G., Budianto, A., & Kusniawati, A. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Pasien pada Instalasi Rawat Inap Rumah Sakit Umum Daerah Pandega Pangandaran. Jurnal Nuansa: Publikasi Ilmu Manajemen dan Ekonomi Syariah, 2(2), 31-38. https://doi.org/10.61132/nuansa.v2i2882.

Janna, N. M., & Herianto, H. (2021). Konsep Uji Validitas dan Reliabilitas dengan Menggunakan SPSS. https://doi.org/10.31219/osf.io/v9j52

Kusumaningrum, N., Lestari, S., Program, S., Niaga, S. A., Tinggi, S., Administrasi, I., & Klaten, M. (2023). Kualitas Pelayanan Soto Ayam di Warung Lesehan Lestari terhadap Kepuasan Pelanggan pada Masa Penyebaran Virus Covid-19 Dukuh Topeng Desa Kajen Kecamatan Ceper Kabupaten Klaten. Fenomena, 3(01), 15-43. https://doi.org/10.14420/hrqmwx39

M, H., Militina, T., & Achmad, G. N. (2020). Effect of Customer Value and Customer Experience on Customer Satisfaction and Loyalty Pt Meratus Samarinda. International Journal of Economics, Business and Accounting Research (IJEBAR), 4(01), 84–94. https://doi.org/10.29040/ijebar.v4i01.909

Masfufah, N., & Soebiantoro, U. (2021). Pengaruh Citra Merek dan Kepercayaan Konsumen terhadap Kepuasan Konsumen. In FORUM EKONOMI: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi (Vol. 23, No. 4, pp. 765-772). https://doi.org/10.30872/jfor.v23i4.10127

Nasution, I. A., & Hadita. (2024). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan pada Ayam Geprek Di Bekasi Timur. Jmcbus: Journal Of Management And Creative Business, 2(1). https://doi.org/10.30640/jmcbus.v2i1.2088

Nuriyana, A., & Hermawansyah, A. (2022). Penerapan Metode Customer Satisfaction Index terhadap Kepuasan Layanan Pengiriman Barang pada Aplikasi Shopee Indonesia. Jurnal Impresi Indonesia, 1(4), 414-424. https://doi.org/10.58344/jii.v1i4.58

Oliver, R. L., (2004). Satisfaction; A Behavioral Perspective on the Customer, Mc Graw-Hill, New York, NY

Permata, D. P., Syaleh, H., Rahmawaty, D., & Roninda, D. (2023). Analisis Penerapan Metode Importance Performance Analysis (IPA) dan Customer Satisfaction Index (CSI) dalam Menentukan Strategi Meningkatkan Kepuasan Konsumen pada Andika Wedding Organizer. JEMSI (Jurnal Ekonomi, Manajemen, dan Akuntansi), 9(3), 983-995.

Pustaka, K., & Dan, K. P. (2004). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan. … : Journal of Business …, 6(i), 16–45. http://repository.unpas.ac.id/id/eprint/44653%0Ahttp://repository.unpas.ac.id/44653/4/BAB II FIX.pdf

Putra Wicaksono, B. (2021). Pengaruh Tingkat Pendidikan, Pengalaman Usaha dan Informasi Akuntansi terhadap Keberhasilan Usaha Pelaku Umkm di Kecamatan Mejayan Kabupaten Madiun (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Ponorogo). http://eprints.umpo.ac.id/id/eprint/6580

Setiawan, A. D., Yamani, A. Z., & Winati, F. D. (2022). Pengukuran Kepuasan Konsumen Menggunakan Customer Satisfaction Index (CSI) dan Importance Performance Analysis (IPA)(Studi Kasus UMKM Ahul Saleh). Jurnal Teknologi Dan Manajemen Industri Terapan, 1(4), 286-295. https://doi.org/10.55826/tmit.v1i4.62

Yusuf, Muhammad Taufik, Hastuti, Wa Ode Usna, & Ariawan. (2022). Pengaruh Harga, Nilai Pelanggan dan Citra Perusahaan terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi pada Usaha Ayam Potong Peternakan La Lati di Desa Bente Kecamatan Kabawo Kabupaten Muna). Journal of Technopreneurship on Economics and Business Review, 3(2), 110–120. https://jtebr.unisan.ac.id

Published

2024-05-18