Pengaruh Kualitas Pelayanan terhadap Kepuasan Konsumen dengan Ketepatan Waktu Pengiriman sebagai Variabel Moderasi pada PT JNE Express Cabang Karangawen

Authors

  • Nurul Dyah Ayu Fajrin Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Firdaus Firdaus Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Muhammad Syaiful Huda Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Dien Maulana Akbar Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Jumai Jumai Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Fitri Amalia Pratama Universitas Muhammadiyah Semarang
  • Sherly Vera Ari Sabrina Universitas Muhammadiyah Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumabedi.v1i2.53

Keywords:

Service Quality, Customer Satisfaction, Timeliness of Delivery, JNE

Abstract

This research is a type of quantitative research with accidental sampling method. The population in this study were 100 consumers who used the services of JNE Express Karangawen branch with a total sample of 100 people. The data collection technique uses a questionnaire that has been tested for the validity and reliability of the data. The data analysis method used consisted of normality test, multicollinearity test, and heteroscedasticity test. While the data analysis techniques used to answer the hypothesis include moderated regression analysis (MRA), t test, F test, and analysis of the coefficient of determination (R2). The results of this study indicate that (1) service quality has a positive and significant effect on customer satisfaction with a regression coefficient of service quality of 0.374 and a value of tcount > ttable that is 3.578 > 1.984 and a significance value of 0.000 <0.05. (2) timeliness of delivery is a moderating variable that strengthens the effect of service quality on delivery time satisfaction with a value of tcount > ttable which is 3,559 > 1,984 and a significance value of 0,003 < 0,05. (3) service quality has a positive and significant effect on customer satisfaction with timeliness of delivery as a moderating variable with a regression coefficient value of 0.18 on time delivery and a value of Fcount > Ftable that is 4.845 > 3.937 and a significance value of 0.042 < 0.05.

References

Ahmad dan Aprianti. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Jalur Nugraha Ekakurir (JNE) Kabupaten Bima. Jurnal Bina Manajemen, 221-222.

Almas, Dea A. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen dengan Perceived Value Sebagai Variabel Moderating pada Koetaradja Coffee Binjai. Jurnal Ilmiah Pancabudi, 1(1).

Ghozali, Imam. 2005. “Aplikasi Analisis Multivate dengan program SPSS”. Semarang: Badan Penerbit UNDIP

Ghozali, Imam. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit UNDIP

Gunawan, Imam. (2016). “Pengantar Statistika Inferensial”. Jakarta: PT Raja Grafindo

Huda, dkk. (2019). Pengaruh Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pembelian Konsumen Pada Situs Belanja Online Lazada (Studi kasus pada konsumen MahasiswaUniversitas Islam Malang). e-Jurnal Riset Manajemen, 107.

Kotler, P dan Keller, K.L. (2009). “Manajemen Pemasaran”, Jilid 1. Edisi ke 13, Jakarta: Erlangga.

Kotler, Philip dan Keller, (2007), Manajemen Pemasaran, Jilid I, Edisi. Kedua belas, PT. Indeks, Jakarta.

Liana, Lie. (2009). Pengaruh MRA dengan SPSS Untuk Menguji Pengaruh Variabel Moderating terhadap Hubungan Antar Variabel Independen dan Variabel Dependen. Jurnal Teknologi Informasi DINAMIK, 16(2).

Pratiwi, Anggei. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening Pada JNE Express Cabang Kota Medan. Skripsi (S1) Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara.

Priharto, S. (2020). Indikator Kepuasan Pelanggan.

Priyatno, Duwi. (2010). "Paham Analisis Statistik Data Dengan SPSS". Yogyakarta : Mediacom.

Runtoni, Muhammad. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Ketepatan Waktu Pengiriman dan Fasilitas Terhadap Kepuasan Pelanggan J&T Express Di Kota Palembang. Skripsi (S1) UIN Raden Fatah Palembang.

Downloads

Published

2024-04-16