Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Kualitas Produk terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Word Of Mouth Pada UMKM Bakso Perintis Bogor

Authors

  • Mohammad Fahrizal Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Hadita Hadita Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Neng Siti Komariah Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Dewi Puspaningtyas Faeni Universitas Bhayangkara Jakarta Raya
  • Yayan Hendayana Universitas Bhayangkara Jakarta Raya

DOI:

https://doi.org/10.61132/jumabedi.v1i3.284

Keywords:

Service Quality, Product Quality, Customer Satisfaction, Word Of Mouth

Abstract

This study aims to determine whether the Quality of Service Product Quality on Customer Satisfaction Through Word Of Mouth at UMKM Bakso Perintis Bogor. The method used in this study is a quantitative method. The population in this study were consumers at Bakso Perintis customers who live in Perumahan Pura Bojong Gede, Jalan Boulavard Timur Raya, Tajur Halang District, Tajur Halang Village, Bogor, West Java. The use of samples in this study used a non-probability sampling technique with the calculation of the Lemeshow formula, which obtained 100 consumers. Data analysis using Smart PLS 3.0. The analysis methods used are descriptive analysis, validity test, reliability test, r-square test, q-square test and hypothesis test. The results of the study indicate that: 1). Service quality cannot directly affect word of mouth. 2). Product quality cannot directly affect word of mouth. 3). Service quality can affect customer satisfaction. 4). Product quality can affect customer satisfaction. 5). Word of mouth cannot directly affect customer satisfaction. 6). Word of mouth does not mediate service quality on customer satisfaction. 7). Word of mouth does not mediate product quality on customer satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, R. P., Suparwo, A., Yuliyana, W., Sunarsi, D., & Nurjaya, N. (2021). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan serta dampaknya pada word of mouth jasa pengurusan nenkin di CV Speed Nenkin. JIIP-Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(3), 186-190.

Bhaktiar, P., Mursitama, T. N., Gautama So, I., & Abdinagoro, S. B. (2021). Strategic Entrepreneurship Development In SMEs Culinary Indonesia. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 12(7).

Cahya, A. D., Marthasari, A., Ramadhani, P. A., & Wulandari, R. (2021). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap tingkat kepuasan konsumen (Studi Kasus pada UMKM Baso Aci Ena Yogyakarta). Jurnal Daya Saing, 7(2), 144-150.

Faeni, D. P., Jumawan, J., Fitri, N., Putri, S. W., Anggaina, M., Putri, E. N., & Arzety, A. V. (2024). Penggunaan Analisis SWOT untuk Strategi Pemasaran dalam Meningkatkan Penjualan. OPTIMAL Jurnal Ekonomi dan Manajemen, 4(1), 30-38.

Faeni, D. P., Alden Riyadh, H., & Yuliansyah, Y. (2023). Itu Dampak pandemi COVID-19 terhadap UKM industri pariwisata global: sumber daya manusia perspektif pembangunan. Tinjauan Bisnis dan Strategi Internasional, 33(2), 317–327.

Gregorius Sereno Maddison Kando, Jevon Paul Irawan, dan Erica Adriana, “Pengaruh Dimensi Kualitas Produk Pada Minat Beli Playstation 4,” Jurnal Riset Ekonomi Dan Akuntansi, 1.2 (2023), 262–69.

Hadita, Widjanarko, W., & Hafizah. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Smartphone Terhadap Keputusan Pembelian di Masa Pandemic Covid19. Jurnal Kajian Ilmiah, 20(3), 261–268.

Hadita, H. & Maulana, A. A., (2024). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Toko Kopi Tuku Bekasi Utara. Journal of Management and Creative Business, 2(1), 108-118.

Hadita, H. (2020). The Impact Of The First Media Product Purchase Decision On Brand Image And Product Quality (First Media Customer Survey In Dki Jakarta). American Journal Of Humanities And Social ..., 4, 77–85.

Hanafi, R. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga terhadap Word of Mouth dengan Loyalitas Pelanggan sebagai Variabel Intervening dalam Perspektif Ekonomi Islam (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Ar-Raniry).

Hendayana, Y., & Sari, A. M. E. (2021). Pengaruh Kepercayaan Konsumen Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pengguna Jne Express Pondok Gede. Mediastima, 27(2), 153-169.

Hendayana, Y., Wijayanti, M. & Riska, C. F., (2023). Pengaruh Ulasan Konsumen, Kualitas Produk dan Marketing Influencer Terhadap Keputusan Pembelian Produk Erigo (Studi Kasus Mahasiswa Universitas Bhayangkara Jakarta Raya). Jurnal Economina, 2(10), 2722-2739.

Hendayana, Y., & Solichati, U. (2021). Pengaruh Experiential Marketing Dan Kepercayaan Terhadap Loyalitas Konsumen Pengguna Marketplace Shopee Di Kota Bekasi. Jurnal Manajerial, 20(2), 233-241.

Khairusy, M. A., & Febriani, R. (2020). Pengaruh kualitas produk dan kualitas pelayanan terhadap kepuasan pelanggan (Survey pada pelanggan KFC Store Merdeka Bandung). Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 2(01), 19-30.

Komariah, N. S. & Ayaumi, R. S., (2021). Pengaruh Customer Experience Dan Trust Terhadap Minat Beli Ulang Layanan Pesan Antar Gofood Saat Pandemi Covid-19 Pada Generasi Z. Jurnal Ilmiah Manajemen Ubhara, 3(2), 181.

Komariah, N. S., Nursal, M. F., & Rianto, M. R. (2022). Pengaruh Inovasi dan Media Sosial terhadap Kinerja UMKM Makanan Halal di Kota Bekasi Utara. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(2), 2247-2252.

Zahro, O. F., Trias Setyowati, S. H., SE, M., Murtaliningtyas, W., & Si, M. Analisis Persepsi Harga, Kualitas Pelayanan dan Word of Mouth (WOM) terhadap Kepuasan Konsumen pada Bakso Pak Leo Jember.

Downloads

Published

2024-08-02