Eksplorasi Peran Gaya Kepemimpinan Dalam Mengelola Kekuasaan Dan Konflik Dalam Organisasi

Authors

  • Nurul Fadila Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Khairunnisa Khairunnisa Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tanzila Bahar Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Larasati Dwi Wahyuni Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sahraini Yamni Nurul Falah Nasution Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Eka Susanti Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/jpbi.v1i3.187

Keywords:

leadership styles, power, conflict, university environment

Abstract

This research explores the role of leadership styles in managing power and conflict in the university environment. We employed a qualitative approach by interviewing 25 respondents from various faculties. The results indicate two categories of leadership based on Least Preference Co-worker (LPC) scores, namely High LPC person and Low LPC person. Transformational and transactional leadership styles significantly moderate power dynamics and manage conflict. Organizational factors such as structure, policies, and culture also play a crucial role in power dynamics and conflict management. In conclusion, it is essential to enhance awareness and training for university leaders to implement effective leadership approaches and improve organizational factors to create an environment conducive to collaboration and constructive conflict resolution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asman, Z., & Rony, Z. T. (2023). Pengaruh gaya kepemimpinan transformasional terhadap produktivitas kerja: Studi analisis tinjauan literatur sistematik. Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 1(1), 68-87.

Azmi, U., Dwita, S., & Afriyenti, M. (2019). Memaknai sistem pengendalian manajemen, kepemimpinan dan ideologi gender pemimpin pada salah satu UMKM Minangkabau. Jurnal Eksplorasi Akuntansi, 1(2), 727-739.

Fenansa, S. R., & Nurhadi. (2020). Pengaruh kepemimpinan dan komunikasi asertif pimpinan terhadap konflik peran di CV. Soledad and The Sisters Company (SATSCO) Surabaya. Jurnal Bisnis Indonesia, 11(2).

Maimunah, M. (2018). Peran kepemimpinan kepala sekolah mengelola konflik perspektif Islam. Al-Afkar: Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 1-28.

Sianturi, D. N. (2022). Pengaruh konflik peran, kecerdasan emosional, organizational citizenship behavior, dan self-efficacy terhadap kinerja auditor pada KAP di DKI Jakarta (S1 Thesis, Universitas Atma Jaya Yogyakarta)..

Syamsu, N. N., Soelton, M., Nanda, A., Putra, R. L., & Pebriani, P. (2019). Bagaimanakah konflik peran dan beban kerja mempengaruhi kinerja karyawan dengan burnout sebagai variabel intervening. Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis, 5(1), 1-13.

Yogantara, K., & Adnantara, K. (2018). Perspektif auditor mengukur kinerja dengan kecerdasan emosional sebagai variabel pemoderasi. Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi (STIE) Triatma Mulya, 23(2), 142-151.

Published

2024-06-21